لیفت و دیوریشن میلسوپاپ

مهم ترین مشخصه هر میلسوپاپ بادامک ان است، از این رو به ان میل بادامک نیز گفته میشود.
هر میلسوپاپی، بادامک با مشخصات خاصی دارد، اما دو مشخصه مهم در این میان لیفت و دیوریشن بادامک هستند.

لیفت : به فاصله نوک بادامک تا دایره اصلی بادامک(دایره مبنا) لیفت گفته میشود. لیفت نشانگر میزان بلند شدن سوپاپ از سیت است. برای مثال لیفت بادامک میلسوپاپ ایکس یو ام 11 میلیمتر است که اگر 0.2 میلیمتر اندازه فیلر را کم کنیم، سوپاپ هوا به میزان 10.8 میلمتر بلند خواهد شد. پس میگوییم لیفت بادامک 11 و لیفت سوپاپ 10.8 میلیمتر است.
در ایران منظور از لیفت همیشه لیفت بادامک است.

در سرسیلندر هایی که استکان تایپیت دارند مثل ایکس یو سون ، تفاوت این دو لیفت فقط در میزان فیلر است که در تایپیت های هیدرولیک مانند تیوفایو، با توجه به نبودن فیلر، مقدار هر دو یکسان می شود.
اما در سرسیلندرهایی که انگشتی(یا اسبک) دارند مانند پراید،تیبا،پیکان،نیسان و تیو تری(206 تیپ 2 ) قضیه کمی تفاوت میکند.
اغلب انگشتی ها یک ضریب دارند که به ان ضریب انگشتی گفته میشود، برای مثال ضریب انگشتی پراید 1.75 است.
لیفت بادامک فابریک پراید 5 میلیمتر بوده، پس برای به دست اوردن لیفت سوپاپ،5 را در 1.75 ضرب کرده سپس میزان فیلر را از آن کم میکنیم که به 8.55 میرسد.
لیفت از آن جهت اهمیت دارد که با بیشتر شدن لیفت میلسوپاپ معمولا هوای بیشتری از سیت رد شده و وارد سیلندر خواهد شد، در نتیجه قدرت موتور افزایش خواهد یافت.(همین مسئله در دود هم صدق میکند و دود بیشتری خارج میشود)

اما در این قضیه محدودیت مهمی داریم، پورت هوای سرسیلندر. تقریبا در همه سرسیلندر ها با افزایش لیفت از میزان خاصی، هوای ورودی افزایش نمیابد، برای مثال در سرسیلندر فابریک ایکس یو سون ، میزان هوای ورودی در لیفت 10.5 میلیمتر و 12 میلیمتر یکسان است، پس بستن میلسوپاپ با لیفت 12 روی سرسیلندر فابریک تاثیر زیادی ندارد.
(معمولا در میلسوپاپ های با لیفت بالا، زمان باز ماندن در لیفت های بالاتر افزایش میابد که باعث افزایش هوای ورودی میگردد، به این زمان باز ماندن دیوریشن میگوییم.)

دیوریشن : به شکل زیر دقت کنید، سوپاپ در نقطه A به اندازه یک میلمتر باز شده است، و در نقطه B، به اندازه 1 میلیمتر تا بسته شدن فاصله دارد، از انجایی که زاویه بین دو نقطه 110 درجه است، میگوییم دیوریشن این میلسوپاپ در 1 میلیمتر 220 درجه است.دیوریشن میلسوپاپ

علت ضرب در 2 شدن این زاویه این است که دیوریشن را با زاویه میللنگ اندازه میگیرند،کورس کامل پیستون از پایین ترین نقطه تا بالاترین نقطه 180 درجه است. با هر دور چرخیدن فولی میلسوپاپ، میللنگ 2 دور کامل میچرخد.

در ایران متاسفانه معمولا دیوریشن را در 0.1 میلیمتر میگویند، که شاید روش نسبتا خوبی برای مقایسه میلسوپاپ هایی از یک برند باشد، اما هنگامی که میلسوپاپ هایی از برندهای مختلف مقایسه میکنیم، به مشکل برخورد میکنیم.
برای این منظور بهتر است از دیوریشن در 1 میلیمتر استفاده کنیم که به ان دیوریشن واقعی گفته میشود.
برای مثال دیوریشن واقعی میلسوپاپ 272 شریک برای ایکس یو سون، از دیوریشن واقعی میلسوپاپ 268 درجه کت کم برای ایکس یو سون، کمتر است، و روی داینو هم میل 268 درجه کت قدرت و حتی نمودار بسیار بهتری میدهد.

پس دیوریشن به مدت زمان باز بودن سوپاپ از یک لیفت خاص تا یک لیفت خاص نسبت به زاویه میللنگ گفته میشود،هر چه این مدت زمان بیشتر باشد، هوا مدت زمان بیشتری در اختیار دارد تا وارد سیلندر بشود.
اما دیوریشن بالا یک عیب اساسی دارد، با بالا رفتن دیوریشن سوپاپ هوا دیرتر بسته میشود، تا جایی که سوپاپ هوا حتی هنگام بالا امدن پیستون در هنگام متراکم کردن هوا، باز میماند، این باز ماندن باعث خروج دوباره هوا از داخل سیلندر شده و افت شدید قدرت را در دور پایین خواهد داشت، اما در دور بالا هوا سرعت بیشتری دارد و حتی با بالا امدن پیستون هم هوا همچنان وارد سیلندر خواهد شد.(به علت اینرسی هوا)

به طور کلی هر چقدر دیوریشن میلسوپاپ کم باشد، گشتاور موتور در دورهای پایین بیشتر خواهد بود اما در دورهای بالاتر قدرت موتور پایین خواهد بود و بالعکس، هر چقدر دیوریشن میلسوپاپ بیشتر باشد، گشتاور موتور در دورهای پایین کمتر خواهد بود اما در دورهای بالاتر قدرت موتور بالا خواهد رفت.

انتخاب دیوریشن مناسب برای موتور شما، بستگی به نوع استفاده(شهری،ریس شهری، ریس یا درگ) ، سوپاپ ها، تراکم و حجم سیلندر خواهد داشت.

انتخاب درست لیفت و دیوریشن میلسوپاپ و به طوری کلی پروفایل ان، نیاز به تجربه در این زمینه دارد.

برای مشاوره در زمینه تقویت خودرو میتوانید از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

    22 دیدگاه

  1. سلام برای پارس ای ال ایکس بهترین میل سوپاپ و پروفایلش رو لطفاً معرفی بفرمایید که هم شهری باشه هم جاده.
    سپاسگزارم

  2. ی میل سوپاپ دارم. 272.رویxu7 بستم.
    نتیجه خوب میده؟

  3. سلام دوست عزیز برای پراید یورو 2 چه میل سوپاپ تقویتی میشه انداخت برای حالت شهری

  4. بهترین فیلتر برای پراید دود و هوا رو چقدر بگیریم که شتاب و تو سرعت بالا ماشین کم نیاره؟

  5. سلام پروفیل میل ۱۰۱ پراید رو میفرمایین

  6. با سلام خسته نباشید
    ببخشید صحبت از دور بالا شد منظورتون از چه مقدار دور موتور بالاتر هست ؟؟ میشه یکم توضیح بدید ؟ ممنون میشم اگر در این مورد اطلاعاتی رو به پیج من ارسال کنید

    @abolfazl_farajiiii اینستاگرام

    • در تیونینگ دور موتور زیر 4000 دور پایین
      دور 4000 تا 5500 دور میانی و بالاتر از اون دور بالا محسوب میشه

  7. سلام مرسی از مطلب مفیدتون . درباره لیفت و دیویرشین میل سوپاپ پراید من هیج جای اینترنت مطلبی نتونستم پیدا کنم اگر میدونید میشه جواب بدید ؟

    • اطلاعات زیادی از میل سوپاپ پراید در دسترس نیست، لیفت روی بادامک 5 هستش اما لیفت دقیقی که روی سوپاپ اعمال میکنه رو اطلاع ندارم

  8. سلام من تیپ ۲ مدل ۴۰۱ دارم فول لوازم هستم میخوام میل سوپاپ با لیفت بالا بخرم مناسب باشه و یک تغییر قابل قبول در توان متر ایجاد کنه به هرکسی میگم که این کارس نمیدونه اصلا میل سوپاپ برای تیپ ۲ با لیفت بالا وجود داره یا نه میشه بگید میل سوپاپ برای تیپ ۲ چی بگیرم و چه برندی ؟

    • در حال حاضر برای موتور Tu3 میل سوپاپ تقویتی تو بازار وجود نداره

  9. با درود های فراوان بر شما❤️
    دوست عزیز با توجه به اینکه میگین دیوریشن میل باید در ۱ درجه محاسبه کنن اما در ایران با ۰.۱ حساب میکنن
    دیوریشن واقعی میل ۲۸۰ ال ۱۲ چقدر
    و فرمول محاسبه اون چطوری هست؟منطور محاسبه دیوریشن واقعی که در ۱mm حساب میکنن
    سپاسگذارم 🙏🏻❤️

    • از دیوریشن واقعی این میل سوپاپ اطلاعی ندارم، فرمولی براش نیس بستگی به طرای پروفایل بادامک داره

  10. سلام من هدرز و کیت ومکش انداختم و دوست دارم میل سوپاپ تقویتی بندازم نظر شما چیه؟چه کاری انجام بدم و چه مارکی؟ لطفا نظر تخصصی خودتون رو بفرمائید
    پیشاپیش ممنونم از راهنمایی شما

    • اگر زیر موتورتون فابریکه من استیج 1 رو پیشنهاد میدم

  11. سلام برايxu7ميلxumانداختم ولي جواب نگرفتم هيچ افت هم داشته،مشكل از شيم ميتونه باشه يا تيم ماشين؟؟؟؟
    هوا فيلر٢٥ميره
    دود فيلر٤٠

    • میتونه علت های مختفی داشته باشه، شیم گیری، تایم، جرم گرفتگی شدید پورت سرسیلندر، ضعیف بودن رینگ پیستون و ….

  12. واسه پراید میلسوپاپ تقویتی هست ؟
    لیفت دیوریشن ام ۱۵ چنده هر‌چقد گشتم پیدا نکردم

    • واسه پراید هنوز تولید نشده اما در اینده تولید میشه

  13. سلام.
    تو توضیحات بالا گفتید ک میل سوپاپ با لیفت ۱۲(مث h&hیا شریک و یا…..)برای تقویت xu7با سرسیلندر فابریک مناسب نیست (با ذکر دلیل)
    این موضوع واقعا صحیحه؟ اگر صحیحه پس چرا اکثر تیونرهای میل سوپاپ با لیفت ۱۲رو پیشنهاد میدن برای سرسیلندر فابریک

    • منظور من این بود که اگر میل با لیفت بالا میبندید سرسیلندر باید پورت بشه وگرنه لیفت زیاد میلسوپاپ تاثیری نداره، اکثر تیونرهای خوب کار پورت رو انجام میدن

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *