تبدیل موتور Xu7 به Xum

در سال 93 موتور Xum جایگزین موتور زانتیا 1800 در پارس Elx شد و تولید آن تا سال 96 ادامه پیدا کرد.
موتور Xum را میتوان به نوعی مدل ارتقا یافته موتور Xu7 و حتی Xu9 تعریف کرد.
موتور Xum سه تفاوت اساسی با موتور Xu7 دارد. در صورتی که قصد تبدیل موتور Xu7 خود را به موتور Xum دارید باید این سه مورد را روی موتور خود اجرا کنید.
منیفولد و دریچه گاز : یکی از مهم ترین مشکلات موتور Xu7 منیفولد آن است که علاوه بر طراحی غیراستاندارد و قدیمی (که فقط برای دور پایین مناسب است) دریچه گاز کوچکی نیز دارد و به علت دهنه ورودی کوچک نصب دریچه گاز بزرگتر باعث افزایش راندمان آن نخواهد شد.

دهانه ورودی منیفولد 44 میلیمتر است و نصب دریچه اورسایز تاثیری در هوای ورودی ندارد.

در موتور Xum منیفولد دوباره طراحی شده و به شکل منیفولد استاندارد مانند موتورهای Tu5 و Ef7 درآمده است. این تغییر در طراحی باعث افزایش گشتاور در دور میانی و همچنین بهبود دور بالا خواهد شد. خوشبختانه این منیفولد Xum روی موتور Xu7 قابل نصب است. برای تبدیل منیفولد میتوانید از پکیج منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان استفاده کنید. برای ایسیو های ساژم،والئو،بوش و اس سات باید از دریچه نیسان استفاده کنید.

همچنین در صورتی که ایسیو شما زیمنس است، میتوانید پکیج کامل منیفولد Xum کروز را (که دقیقا مشابه منیفولد نصب شده روی ماشین پارس Elx با موتور Xum است) نصب کنید.

منیفولد xum با دریچه گاز نیسان

 

میل سوپاپ و فنر سوپاپ : میل سوپاپ Xum با افزایش لیفت، دیوریشن و همچنین تایم بندی بهتر میل سوپاپ همراه بوده که باعث تواندهی بیشتر این موتور شده است. همچنین طراحی فنر سوپاپ اصلاح شده تا فشار فنر افزایش یابد.

میل سوپاپ استیج 3 موتور Xu7

 

 

زیر موتور :در زیر موتور Xum با تغییر کامل همه لوازم و طراحی دوباره و بهینه تر علاوه بر افزایش راندمان، حجم موتور نیز افزایش یافته است.
حجم موتور Xu7 سی سی 1761
حجم موتور Xum سی سی 1905
این افزایش حجم از طریق افزایش کورس میل لنگ انجام شده و سایز پیستون ثابت مانده است.
اما تمامی قطعات از نو طراحی شده اند و برای تبدیل زیر موتور به Xum باید تمامی اجزا شامل میل لنگ، یاتاقان متحرک ، شاتون، پیستون و رینگ پیستون تعویض گردند.

با تبدیل این 3 مورد موتور Xu7 به صورت کامل به Xum تبدیل میگردد.
همچنین سرسیلندر Xum نیز دچار تغییرات جزئی در قسمت پورت هوا و محفظه احتراق شده است اما نصب سرسیلندر تاثیر چندانی روی کارکرد موتور ندارد.

    59 دیدگاه

  1. آیا اگر سر سیلندر XU7 را با سر سیلند زانتیا ۱۸۰۰ cc عوض کرد مشکل تعویق پلاک رخ نمی دهد

    • از نظر قانونی مشکلی نداره

  2. سلام خسته نباشین
    بلوک سیلندر xu7 با xu9 یکیه یا فرق دارن؟
    ممنون

  3. سلام خسته نباشید
    میخواستم دیسک و صفحه کلاچ xup برای xu7 ببندم بنظر شما اینکار ممکنه ؟ تاثیری رو شتاپ و قدرت داره؟

    • تاثیری در شتاب نداره، نیاز به تعویض فلایول هم دارید

  4. سلام وقتتون بخیر ببخشید اگه ممکنه راهنماییم کنید تو جاده ام بارکش هستم مکانیکی که باهاش کار میکنم میگه اگه بخوای سرسیلندر رو ایکس یو ام بذاری باس نیم موتور پایین رو هم تغییر بدی وگرنه زیر فشار بره تو جاده یاتاقان میزنه ماشین نظر شما چیه؟؟؟؟؟؟

    • سرسیلندر xum تاثیر خاصی تو کارکرد موتور نداره، بهتره مکانیکتون رو عوض کنید

  5. سلام و خسته نباشید
    با منیفولد xum و دریچه نیسان که تو دید هستش برای تعویض پلاک مشکلی ایجاد میکنه یا نمیکنه ؟؟؟

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *