تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    556 دیدگاه

  1. سلام حسته نباشین من پیستونم جای سوپاپ داره موردی نداره ک میلxumببندم برا ماشین

    • در صورت تسمه پاره کردن همچنان احتمال کج کردن سوپاپ وجود داره

  2. امکان این هست تمامی این موارد رو انجام بدیم به جز میل سوپاپ و فولی و دنده ادجاست ینی اینا فابریک بمونه هدرزو کیت و منیفولد و دریچه گاز و داینو مپ و ریل سوخت و سنتز و منبع اگزوز رو انجام بدیم ینی مشکلی نداره برای ماشین؟؟

    • بهتره حداقل میل xum نصب کنید

  3. سلام خسته نباشید من یک سمند مدل ۹۴ دارم میخوام فقط منیفولد xum بندازم
    برای مصرف روزانه خوبه؟
    وسیله دیگه‌ای هم میخواد؟

    • بله پکیج کامل منیفولد xum با دریچه گاز نیسان بندازید

  4. سلام من پرشیا xu7 93 دارم میخوام هدرز رمر مکش و ریمپ کنم میخواستم ببینم برای سلامت موتور ضرر داره ؟و اینکه ماشینم موتور پلمپ هست و تا حالا سر سیلندر باز نشده لطفا مشاوره بدین ممنون.چون این بنده خدا گفت واشرتم عوض کن و من دو به شک‌هستم که عوض کنم یا نه لطفا پاسخ بدین تشکر از سایت شما

    • بله میتونید بندازید مشکلی نداره

  5. سلام
    بنده قصد خرید یه پژو ۴۰۵ دارم ک تمام لوازمی ک توی سایت گفته شد رو روش ببندم

    چ مدلی بگیرم ک ایسیوش جواب گو باشه؟

    • فقط مطمئن باشید ایسیوش زیمنسه، که در مدل های بالای 88 هستش البته نه همه شون

  6. سلام 405مدل 90. اگه کیت مکش. شمع سوزنی. وای تقویتی هدرز مانیفولد،xum. دریچه نیسان ببندم بعد ریمپ داینو کنم چقدر توان میده سرسیلندر نو هست و ecu زیمنس

  7. سلام؛ بستن کیت مکش خوب+منبع سورن توربویی(kem)+سنتر لوله مستقیم+وایر شمع تقویتی+شمع سوزنی+یه اکتان خوب چند اسب بخار میده؟؟؟

  8. سلام 405مدل 96 دارم خواستم ببینم برای رسیدن به قدرت بالای 130چقدر باید هزینه کنم تشکر

  9. سلام سمند معمولی مدل 99 دارم، چه کار کنیم دور موتور 300 تا 400 تا بیاد پایین ، هم صدای موتور کم بشه و هم مصرف بیاد پایین ، 110 تا هم بیشتر نمیرم

  10. سلام خسته نباشید سورن پلاس xu7p دارم و میخوام تقویت

    کنم وتا ۵۰ میلیون میتونم هزینه کنم میخواستم ببینم که

    توربو شارژ ببندم ؟

    و اینکه دیگه چه لوازمی روش ببندم؟

    ممنون میشم جواب بدید.

    • با 50 تومن نمیتونید توربو ببندید، هدرز کیت مکش ، میل سوپاپ استیج 2 به همراه پورت سرسیلندر ، کرانویل پینیون 17-73 بهترین گزینه برای تقویت این موتوره

  11. سلام برای ۴۰۵مدل ۹۰ شمع و وایر تقویتی و مکش چند اسب میده؟

  12. سلام خسته نباشید کیت مکش متوسط و شمع و وایر تقویتی چند اسب به ماشین اضافه میکنه ؟ سمند مدل ۹۲ xu7

  13. سلام خسته نباشید من میل سوپاپ xum دریچه گاز نیسان و فولی ادجاست xu7 و سوزن ۶ سوراخ و شمع و وایر تقویتی منیفولد xum و کیت مکش و هدرز و سنتر انداختم رو سمند ۹۳ موتور xu7 دوتا سوال داشتم اول اینکه همینا تقریبا چند اسب بخار میشه دوم اینکه فشاری به ماشین میاد باعث شاتون زدن و یاتاقان زدن میشه یا نه کلا تو مسافت بالا مشکلی برا ماشین پیش میاد یا نه ممنون

  14. سوال دیگه ام این هست که منیفولد xum و دریچه گاز نیسان ببندم ماشین چند اسب بخار میگرد و آیا مصرف سوخت بالا میرود یا خیر

    • حدود 5 اسب دیگه ، خیر بالا نمیره

  15. هدرز متوسط با یک کیت مکش متوسط حداقل چند اسب به ماشین میده خودرو ۴۰۵ مدل ۸۵

  16. خسته نباشیدی دوباره چون تازه به ماشین میل سوپاپ زدم اما فابریکی و نمیخوام میل سوپاپ غوض کنم چیز دیگری بجز میل سوپاپ چی میتونم استافاده کنم و اگر هدرز ببندم مصرف سوخت بالا میره

    • میتونید هدرز ببندید، تاثیر در مصرف سوخت نداره

  17. سلام و خسته نباشید ۴۰۵ مدل ۸۵ دارم میخوام تقویت کنم تا ۴ میلیون هزینه میتونم بکنم نظرتون چیه چه لوازمی ببندم؟
    و اینکه میخوام مصرف ماشینم بالا نره زیاد

    • میل سوپاپ xum به همراه کیت مکش ببندید

    1 10 11 12

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *