افزایش تراکم موتور یکی از معمول ترین راه ها برای افزایش قدرت موتور است. مزیت مهم افزایش تراکم موتور در افزایش قدرت موتور در تمامی دور موتورهاس. این افزایش قدرت در دورهای پایین برای موتورهایی که میلسوپاپ های قوی تری دارند، بیشتر است.
برای مثال: با نصب میلسوپاپ ph3 نیومن روی موتور با حجم و تراکم فابریک xu7 شاهد افت قدرت شدید در دورهای پایین و در نتیجه کاهش لذت رانندگی خواهیم بود. برای جبران این افت دو راه حل داریم:
راه حل اول : افزایش حجم موتور، با استروک کردن موتور و افزایش حجم ان شاهد افزایش چشمگیر گشتاور در دورهای پایین خواهیم بود. برای توضیحات بیشتر به مطلب “افزایش حجم موتور” مراجعه کنید.
راه حل دوم : افزایش تراکم موتور، با این کار هم افزایش خوبی در قدرت موتور مخصوصا در دور پایین خواهیم داشت و افزایش تراکم میتواند تا حدی افت دور پایین را جبران کند، البته که این روش به اندازه روش قبلی موثر نیست اما به علت ساده تر بودن، محبوبیت بیشتری دارد.
افزایش تراکم به چند طریق ممکن است.
ساده ترین راه برای افزایش تراکم موتور، کف تراشی سرسیلندر است.با کف تراشی سرسیلندر، حجم محفظه احتراق کاهش یافته و در نتیجه تراکم موتور افزایش پیدا میکند.این روش دو مشکل به همراه دارد:
خارج شدن میلسوپاپ از تایم صحیح : در صورت کف تراشی بیش از 0.4 میلیمتر میلسوپاپ از تایم خود خارج میشود و باید با استفاده از فولی ادجاست میلسوپاپ را به حالت صحیح بازگرداند.
کمتر شدن فاصله(خلاصی) بین سوپاپ و پیستون : هنگامی که از میلسوپاپ های قوی تری استفاده میکنیم، سوپاپ ها به پیستون نزدیک تر میشوند، حال با کف تراشی سرسیلندر این فاصله نزدیک شده و امکان برخورد بالا میرود. این مشکل در سرسیلندر xu7 به ندرت اتفاق میفتد اما در موتور های تیوفایو، زانتیا 1800، زانتیا 2000 و پراید بسیار شایع است.

راه دیگر برای افزایش تراکم، پیستون تراکمی است. برای مثال نصب پیستون زانتیا 1800 روی ایکس یو سون(هر دو یک موتور با سرسیلندرهای متفاوت هستند) باعث افزایش تراکم از 9.3 به 11 خواهد شد.که معمولا با بنزین معمولی شاهد ناک خواهیم بود. بهتر است پیستون قبل از نصب کمی تاج تراشی شود.
و یا پیستون ان اف یو روی تیوفایو ایرانی باعث افزایش تراکم از 10.5 به 10.8 خواهد شد.
به علاوه پیستون های تراکمی برند هورنت و تبریز نیز در بازار موجود هستند.

کدام راه بهتر است؟
در موتور ایکس یو سون، بهترین راه کف تراشی سرسیلندر و استفاده از فولی ادجاست است.
در موتور تیوفایو بسته به میلسوپاپ، در قدرت های زیر 130 اسب از آن جایی که از میلسوپاپ های قوی استفاده نمیشود، کف تراشی و فولی ادجاست میتواند جوابگوی کار باشد. برای قدرت های بالاتر معمولا خلاصی بین پیستون و سوپاپ جوابگو نیست و بهتر است از پیستون های تراکمی یا حداقل جا سوپاپ دار استفاده شود.

    57 دیدگاه

  1. درود های فراوان بر شما
    خسته نباشید
    گودی پیستون های فابریک پژو رو هر چه نگاه کردم تو همه سایتا و تاپیکا حجمش رو ننوشتن محاسبه نشده
    اول اینکه خیلی از شرکتای خودرو ساز مثل پژو گودی کف پیستون رو ندیدم تو محاسبه حجم موتور حساب کنن
    البته شما و سایر دوستان بهتر میدونید که گودی پیستون رابطه مستقیم در افزایش حجم یا برا آمدگی پیستون در کاهش حجم موثر و از اوونور هم که تو نسبت تراکم موثر

    سوالم خدمت شما و دوستان این هس که گودی کف پیستون پژو حدودا ۴میلیمتر هست اطلاعی از حجم گودی رو دارین یا ن یعنی چند سی سی هست
    و اینکه پیستون تخت یا تراش خورده که اونم تخت۱ میلیمتر پایین تر از لبه بوش تو نقطه مرگ بالا قرار میگیره چند سی سی هست(محاسبه حجم موتور پژو۴۰۵ موتور معمولی ۱۷۶۱سی سی رو منطورم هست)

    واینکه ماشین لوازمی که میل ۲۸۰ ال۱۲ داره ریتارد بشه بهتر یا ادونس

    سپاس از مهر و محبت شما🙏🏻🌹

    • گودی پیستون پژو حدود 14-15 سی سی هستش، همچنین گودی پیستون هیچ ارتباطی با حجم موتور نداره و وفقط در تراکم موثر هستش

  2. سلام عرض ادب
    قربان چطور میشه بصورت تئوری و نه تست عملی فاصله بین سوپاپ (درحالت باز) و پیستون رو حساب کرد

    • به صورت تئوری نمیشه، به صورت عملی با خمیر بازی و ساعت اندیکاتور

  3. سلام عرض ادب

    اگه به وسیله پیستون تراکم رو به 11 برسونیم باید دوباره تایم گیری سوپاپ انجام بدیم چون ماشین دور بالا خوبی داره و لی دور پایین گشتاور خیلی کمه

    • تعویض پیستون تغییری در تایم انجام نمیده اما میتونید با ادونس دور پایین تون رو بهتر کنید

  4. سلام خسته نباشید اگه میل سوپاپ (xu7پرو) ببندم رو ماشینم (سمند xu7) چه مدل بوش پیستونی ببندم رو ماشین که بهترین کشش و اسب بخار بیشتر رو بده واینکه ناک نزنه
    ممنون میشم اگه تخصصی راهنمایی بفرمایید واقعا موندم چکار کنم ممنون سایت خوبتن

    • میل سوپاپ xu7 پرو چه میل سوپاپیه؟!!!

  5. سلام موتور m13 روغن سوزی داره و ظاهرا باید تعمیر اساسی کنم، حالا که قراره باز شه ، میتونم پیستون تقویتی توی بازار که تراکم رو به ۱۰.۷ میرسونه بندازم؟ مزایا و معایبش چیه اگه فقط پیستون رو تغییر بدم

    • تراکم بالاتر در صورتی که ناک نداشته باشید مشکلی نداره

  6. سلام میلنگ ۹۰ پیستون شاتون xu9 با سر سیلندر xu7 من لبن های پیستون رو تراش دادم چون دو میل بالاتر از بوش وامیستاد حتی شیار های فایرینک هم زدم به پیستون سر سیلندرم کف استاندارده پورت اصولی هم خورده میخوام بدونم نشبت تراکمش چقدر میشه مهم ترین سوالم همینه؟؟؟؟؟؟ میل ۱۲ ۲۹۵ با فنر سوپاپ دوبل هم دارم میتونه این میلو هندل کنه؟؟؟؟؟؟؟و با ایسیو زیمنسو انتیک xum هدرزو نخود لوبیا چند اسب میشه حدودا میدونم سواله مسخزه ای و شما داینو نیسی بخاطر همین میگم حدودی

    • از تراکمتون اطلاعی ندارم، نیازی به فنر دویل ندارید، حدود140 تا 150 اسب بسته به ستاپ ماشین

  7. سلام خسته نباشید ،آیا بوش پیستون elx با میل سوپاپ قوی ارزش داره بندازم یا همون فابریک خودشو بندازم

  8. دمت گرم واقعا بعد اینهمه توضیحات بازم هرکی هر سوالی داره با حوصله جواب میدی یکی از بهترین سایتهای تیونینگی ایران هستین

  9. سلام

    بخوایم زیر موتور فابریک پژو

    میل ایکس یو ام ببندیم

    بدون هدرز و منیفولد در حال حاظر

    توان کمی بهتر میشه؟

    و اینکه نیاز به فولی ادجاست هس یا فابریکی کافیه؟

    • افزایش توان جزئی هستش، با منیفولد و هدرز خیلی بهتر میشه

  10. اگه با پیستون فابریک ایکس یو سون

    میل سوپاپ ایکس یو ام ببندیم

    توان بالاتری میگیریم؟

  11. سلام وقت بخیر

    عزیز با زیر موتور فابریکی پژو ۴۰۵

    پیستون بهینه ببندم

    با میل سوپاپ xum

    افت توان پیستون بهینه رو جبران میکه؟

    سر سیلندرمم نوعه و واشار استاندارد

    • خیر همچنان توان کمتری نسبت به ماشین فابریک دارید

  12. درود بر شما
    دوست عزیز شما میفرمایین پیستون زانتیا۱۸۰۰ تراکم رو در موتور xu7 میبره۱۱ و در حالی که سر سیلندر کف دوم هست و واشر کف دوم استفاده میشه

    چقدر سر پیستون نیازمند تراشکاری هست
    یک دایره مرکزی وسط تاج پیستون این رو مبنا بایذ قرار داد و کف رو ۵/ دهم یا۷/ دهم تراش داد
    یا ن مبنا اون گوشته بغل که بایذ تراش داد و تاج فابریکی پیستون رو حفظ کرد

    حالا که تراکم شده ۱۰.۵ ایا ناک داریم با این بزنین (بلانصبت اشغال دولتی ) یا خیر

    میل۲۸۰ ال ۱۲ و فولی چیتا هم نصب روی سر سیلندر

  13. دمت گرم بابت زمانی که گذاشتی برا این پست

  14. باز هم هزاران درود بر شما و سایت خوبتون
    دورت بگردم فرمول رو که یادم دادین چیکارکنم برای محاسبه نسبت تراکم من اینجوری حساب کردم ممنون میشم جوابم رو بدین در صورت صحیح یا غلط بودنش
    حجم کلی موتور پژو ۱۷۶۱ سی سی طبق اعلام کارخانه
    زیر موتور من ای ال ایکس یا همون زانتبا ۱۸۰۰
    تقریبا ۱ میل کفتراشی کردم که تو هر سایتی خوندم در مورد شرکت پژو چیزی ننوشته بود مه گودی یا تختی پیستون رو تو حجم محاسبه کنن یعنی صفر حساب کردن البته اینو سایتای ایرانی خوندم
    الان که پیستون من تخت و گودی نداره و تاثیری در میزان حجم آنچنان نداره و پس منم صفر حسابش کردم

    ۱۷۶٪۴=۴۴۰.۲۵
    هر سیلندر شد ۴۴۰.۲۵
    حجم محفظه احتراق رو
    هم شما فرمودین ۳۲ هست
    سر سیلندر الان کف دوم که باز طبق کفته شما با این دوبار تراش به ۳۰ رسیده
    واشر هم دوسوراخ انداختم که اونم باز طبق استاندارد کارخانه
    ۱/۵ میل ضخامت داره که البته تو سایت زده بود واسرهای اصلی میلور الان نمیدونم تو ایران هم این استاندار.د هس یا ن
    که اگه واشر دوسوراخ باشه چیری حدود ۸ سی سی به محفظه احتراقم اضاف میکنه
    پس میشه
    ۴۴۰.۲۵+۳۸=۴۷۸.۲۵
    و طبق فرمول شما
    ۴۷۸.۲۵٪۳۸=۱۲.۵ تقریبا بیشتر

    خب من اینجوری محاسبه کردم درست یا غلط رو ممنون میشم راهنماییم کنید
    و تو سایتتون خوندم نوشته بودین نهایت تراکم ماشین های بنزینی ۱۲ هست در صورتی که جواب معادله من شده۱۲.۵ تقریبا

    سپاسگذارم 🌹🙏🏻

    • پیستون elx حدود 6 سی سی حجم اضافه داره که تراکمتونو میرسونه به 11 همچنان تراکم بالاس و ممکنه ناک داشته باشید، تراکم استاندارد برای پژو حدود 10.5 هستش

  15. با سپاس از مجموعه خوب شما
    بسیار ممنون که با حوصله و با علم توضیح میدین🙏🏻❤️
    جثارتا این سوالم رو هم مرحمت بفرمایین پاسخ بدین
    نسبت تراکم رو چطوری محاسبه میکنن

    مثلا پژو۱۷۶۱ رو بر چهار تقسیم میکنن و واحد یک سیلندر به دست میاد درسته
    سپس اون حجم سیلندر رو با حجم محفظه احتراق جمع میکنن و مجدد بر عدد حجم محفظه احتراق تقسیم میکنن یا خیز
    بر حجم سر سیلندر جمع و سپس تقسیم میکنن؟

    منظور فرمول تراکم

    • نسبت تراکم = (حجم سیلندر + حجم محفظه احتراق) تقسیم بر حجم محفظه احتراق

  16. درود بر شما
    دوست عزیز حجم محفظه احتراق سر سیلندر پژوxu7 که کف دوم باشه چقدر چند سی سی هست
    هر چی منبع و سایت زیر و رو کردم
    چیزی ندیدم
    فقط حجم موتور با حجم سر سیلندر نوشتن در مورد حجم محفظه یا همون اتاق احتراق سر سیلندر چیزی ننوشتن

    • حجم محفظه احتراق فابریک پژو 32 سی سی هستش، با 0.4 کف تراشی به حدود 30 سی سی میرسه

  17. سلام موتور پژو ۲۰۰۰ فابریکی تراکم موتورش چنده

  18. درود بر شما و همکاران خوبتون
    درود بر عزیرانی که پیام میدن
    دوست خوبم ماشبن کاکات که قبلا هم پرسش داشتم و محبت کردین جواب دادین الان تموم بستم
    پیستون زانتبا ۱۸۰۰ با ۸/۵ دهم کفتراشی سر پیستون
    میل ۲۸۰ال۱۲ اچ اچ
    فولی چیتا
    سر سیلندر کف دوم و واشر تعمیر۲
    دریچه گاز نیسانی
    منیفولد ایکس یو ام
    سوزن مزدا ۳ با قدرت۲۳۰ سی سی
    شمع اتولایت پایه کوتاه سوزنی
    وایر بوجیکرد
    هدرز ۴ به یک فولادی
    سنتر۵۵
    خمره توربویی
    کیت مکش
    انجام شده‌و‌یه مپ اولیه زدم که ناک رو تا حد زیادی برطرف کرده

    با همه این توضیحات که خدمتتون عرض کردم و لوازم بسته شده تقریبا چقدر توان میتونم بگیرم
    و ممنون میشم راهنماییم کنید چه گیربکسی ببدم که تاپ اسپیدم خوب باشه و زمان رسیدن به اون سرعت کمترین زمان ممکن بشه

    سپاس از مجموعه خوب و مهربان شما که بی دریغ جواب میدین 🌹❤️

    • حدود 125 تا 130 اسب باید توان بده

  19. سلام خسته نباشید با پیستون هورنت و میل xum این دوتا بخام ببندم چه کاری بکنم که ناک و… نداشته باشه

    • فقط با بنزین سوپر میتونید جلوی ناک رو بگیرید

  20. درود بر شما
    برای بوش پیستون ای ال ایکس که ببندم روی پژو ۱۸۰۰ و میل ۲۸۰ لیفت ۱۲ ببندم
    بازم باید سر پیستون رو کف تراشی کنم همون هفت دهم
    یا ن دیگه نیازی نیست
    و سر سیلندرم هم کف اول و الان که باز کنم میشع کف دوم چون واشر زده و یه کف قبل خورده

    • اگه بخواید بنزین معمولی استفاده کنید باید کف تراشی بشه، از واشر تعمیر اول استفاده کنید به جاش پیستون رو 0.8 کف بزنید

  21. درود بر شما ضمن تشکر از شما بابت راهنمایی که انجام دادین🙏🏻❤️🌹

    جثارتا ۱۳۰ اسبی که گفتین یعنی فقط با هدرز اچ زد پاور انقد توان میده یا ن اینکه با بوش پیستون زانتیا ببندم میگین ۱۳۰ اسب میده

    مساله بعد اینه که اگه با پیستون ایکس یو ام ببندم چطور و اگه ببندم با توجه به لوازم گفته شده و میل ۱۸۰ لیفت ۱۲ چقد توان میتونم بگیرم

    • خیر با تک تک لوازمی که بهش اشاره کردید میتونید 130 اسب بگیرید، برای XUM کل زیر موتور باید تعویض بشه نه فقط پیستون

  22. درود. بر شما،خسته نباشید ،
    بوش پیستون زانتیا ۱۸۰0 گرفتم با شاتونش(استوک هست اما تراشکار با ساعت و کولیس تایید کردن که سالمه و میشه بست روی کار،به پیشنهاد تعمیر کار گفتن رینگش خوب اما بهتر با یه برند خوب تعویض کنی )
    میل سوپاپ ۲۸۰ با لیفت ۱۲ برند اچ اند اچ و فولی چیتا یا اجاست میخام بندازم

    سر سیلندرم هم کف آخر با واشر کف ۲ میبندم
    ایا این کار قابل اجرا هست درجه اول و اینکه با این میل و فولی و ریمپ مشکل ناک حل میشه یا ن

    و دریچه گاز نیسان ،منیفولد ایکس یو ام،سوزن ۲۳۰ سی سی پژو آر سی،هدرز ۴ به یک رانر کوتاه فولادی ،سنتر ۵۵،خمره توربویی ۵۵،شمع اتو لایت پایه کوتاه سوزنی ،وایر بوجیکرد ،کیت مکش، اینا رو هم روی ماشین بستم

    پارس ۹۱ ایسیو زیمنس ،گیربکس فابریک و زیر موتور هم فابریک

    در صورتی که کارم با بوش و پیستون زانتیا ۱۸۰۰ بشه و این لوازم که دارم روی ماشین چند اسب توان میتونم بگیرم

    بسیار ممنون و سپاسگذارم از وقتی که میذارین 🙏🏻❤️

    • پیستون زانتیا 1800 روی این موتور ناک میزنه، که حتی اگه با ریمپ درست کنن موقتیه و بسته به تغییر شرایط ناک برمیگرده(گرم شدن هوا یا رفتن به ارتفاعات پایین تر)، تنها هدرز چهار ب یکی که بهتون پیشنهاد میدم هدرز اچ زد پاور هستش، اگه درست ستاپ بشه تا 130 اسب بهتون میده

  23. سلام اگه پیستون تراکمی برای elx نصب کنیم باید چکار کرد که برای استارت با مشکل مواجه نشویم ممنون میشم کامل توضیح بدین

    • تنها مشکل پیستون elx تراکم بالا هستش که باعث ناک زدن و شکستن رینگ و پیستون میشه، این مسئله با 0.7 تاج تراشی پیستون قابل حله

  24. سلام مثلا برای xu7 هفت دهم کف تراشی با میل ایکس یو ام لازم ب فولی ادجاست میکنه و اگ لازم داره چند درجه باید ادونس یا ریتارد بشه

    • بله با 0.7 ممکنه تایم بهم بریزه، البته مکانیک خبره میتونه به همون حالت با فولی فابریک هم تایم کنه اما اغلب نمیتونن، با فولی ادجاست 2 درجه ریتارد نسبت به فابریک مناسبه

  25. برای نصب زیر موتور xum باید سرسیلندر xum هم بندازیم یا سر سیلندر xu7 هم جواب میده

    • با سرسیلندر xu7 هم جواب میده

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *