افزایش تراکم موتور یکی از معمول ترین راه ها برای افزایش قدرت موتور است. مزیت مهم افزایش تراکم موتور در افزایش قدرت موتور در تمامی دور موتورهاس. این افزایش قدرت در دورهای پایین برای موتورهایی که میلسوپاپ های قوی تری دارند، بیشتر است.
برای مثال: با نصب میلسوپاپ ph3 نیومن روی موتور با حجم و تراکم فابریک xu7 شاهد افت قدرت شدید در دورهای پایین و در نتیجه کاهش لذت رانندگی خواهیم بود. برای جبران این افت دو راه حل داریم:
راه حل اول : افزایش حجم موتور، با استروک کردن موتور و افزایش حجم ان شاهد افزایش چشمگیر گشتاور در دورهای پایین خواهیم بود. برای توضیحات بیشتر به مطلب “افزایش حجم موتور” مراجعه کنید.
راه حل دوم : افزایش تراکم موتور، با این کار هم افزایش خوبی در قدرت موتور مخصوصا در دور پایین خواهیم داشت و افزایش تراکم میتواند تا حدی افت دور پایین را جبران کند، البته که این روش به اندازه روش قبلی موثر نیست اما به علت ساده تر بودن، محبوبیت بیشتری دارد.
افزایش تراکم به چند طریق ممکن است.
ساده ترین راه برای افزایش تراکم موتور، کف تراشی سرسیلندر است.با کف تراشی سرسیلندر، حجم محفظه احتراق کاهش یافته و در نتیجه تراکم موتور افزایش پیدا میکند.این روش دو مشکل به همراه دارد:
خارج شدن میلسوپاپ از تایم صحیح : در صورت کف تراشی بیش از 0.4 میلیمتر میلسوپاپ از تایم خود خارج میشود و باید با استفاده از فولی ادجاست میلسوپاپ را به حالت صحیح بازگرداند.
کمتر شدن فاصله(خلاصی) بین سوپاپ و پیستون : هنگامی که از میلسوپاپ های قوی تری استفاده میکنیم، سوپاپ ها به پیستون نزدیک تر میشوند، حال با کف تراشی سرسیلندر این فاصله نزدیک شده و امکان برخورد بالا میرود. این مشکل در سرسیلندر xu7 به ندرت اتفاق میفتد اما در موتور های تیوفایو، زانتیا 1800، زانتیا 2000 و پراید بسیار شایع است.

راه دیگر برای افزایش تراکم، پیستون تراکمی است. برای مثال نصب پیستون زانتیا 1800 روی ایکس یو سون(هر دو یک موتور با سرسیلندرهای متفاوت هستند) باعث افزایش تراکم از 9.3 به 11 خواهد شد.که معمولا با بنزین معمولی شاهد ناک خواهیم بود. بهتر است پیستون قبل از نصب کمی تاج تراشی شود.
و یا پیستون ان اف یو روی تیوفایو ایرانی باعث افزایش تراکم از 10.5 به 10.8 خواهد شد.
به علاوه پیستون های تراکمی برند هورنت و تبریز نیز در بازار موجود هستند.

کدام راه بهتر است؟
در موتور ایکس یو سون، بهترین راه کف تراشی سرسیلندر و استفاده از فولی ادجاست است.
در موتور تیوفایو بسته به میلسوپاپ، در قدرت های زیر 130 اسب از آن جایی که از میلسوپاپ های قوی استفاده نمیشود، کف تراشی و فولی ادجاست میتواند جوابگوی کار باشد. برای قدرت های بالاتر معمولا خلاصی بین پیستون و سوپاپ جوابگو نیست و بهتر است از پیستون های تراکمی یا حداقل جا سوپاپ دار استفاده شود.

    55 دیدگاه

  1. سلام،اگر من روی خودروم این قطعات رو نصب کنم،غیر مجاز نمیشه؟تست موتور و یا پلیس اگر نگاه کرد ، ایراد نمیگیره

  2. سرسیلندر نو خریدم
    باید بدم تراشکار ۵دهم کف تراشی کنه بعد با واشر سرسیلندر استاندارد ببندم؟

  3. سلام
    ماشینم روا است.
    با توجه به هزینه تعمیر و نگهداری ازش راضی هستم
    فقط شتاب اولیه اش خیلی رو اعصاب است.
    سیستم انتقال قدرتش که فکر نکنم قابل اصلاح باشه
    ولی می خوام بدونم امکان افزایش قدرت موتور هست بدون افزایش مصرف سوخت؟

    ۰

    • برای این موتور فقط میتونید مکش و هدرز ببندید، تاثیر انچنانی نداره

  4. سلام.درود بر شما
    برای موتور xu7 با تعویض میل سوپاپ و دریچه گاز و منیفولد نیاز به ریمپ هست؟اگر هست دلیلش چیه؟ممنون

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *