افزایش حجم موتور

افزایش حجم موتور یکی از اولین کارهایی است که معمولا مکانیک ها برای تقویت به ان فکر میکنند، چرا که این قسمت از تقویت موتور حوزه تخصصی ان هاست، اما باید توجه داشت که در تقویت موتور مخصوصا تقویت شهری، افزایش حجم موتور در اخرین اولویت قرار دارد و ان هم به دو دلیل است.
1- افزایش جزئی توان موتور(اسب بخار)
2- هزینه بالای افزایش حجم

شاید از مورد اول تعجب کنید، افزایش حجم معمولا با افزایش جزئی اسب بخار همراه است، هدف اصلی از افزایش حجم موتور این است که با افزایش گشتاور دور پایین به ما قابلیت استفاده از میلسوپاپ ها و منیفولد های ریسی تری بدهد و هنوز هم دور پایین مناسبی داشته باشیم.
افزایش حجم موتور باعث افزایش گشتاور موتور از دور پایین تا دور میانی شده اما با بالا رفتن دور موتور این تنفس موتور است که محدودیت ماست پس توان افزایش زیادی نمیابد.
هدف از میلسوپاپ و منیفولد ریس تنفس بهتر در دوربالا و در نتیجه اسب بخار بیشتر است. مشکل اصلی این دو این است که دور پایین شدیدا افت میکنه، و ما میتوانیم با افزایش حجم دور پایین را تقویت کنیم.

افزایش حجم موتور از دو طریق امکان پذیر است.

1- افزایش کورس پیستون(استروک)
2- افزایش قطر پیستون(بور)

افزایش کورس پیستون :
کورس پیستون به میزان جابه جایی پیستون گفته میشود که توسط میللنگ تعیین میشود. برای مثال کورس پیستون موتور ایکس یو سون، 81.4 میلیمتر و کورس پیستون موتور تیوفایو، 82 میلیمتر است.
برای افزایش حجم ایکس یو سون میتوان از میللنگ کورس 88 ایکس یو ام استفاده کرد که با این کار حجم موتور از 1761 سی سی به 1905 سی سی افزایش میابد.برای نصب میللنگ باید از زیر موتور کامل خود ایکس یو ام استفاده کرد و تمامی قطعات باید تعویض بشوند.
همچنین میتوان از میللنگ کورس 88 پژو دوهزار استفاده کرد که در این مورد هم زیر موتور باید کامل با قطعات پژو دوهزار تعویض گردد.در این حالت نیز حجم موتور به 1905 سی سی میرسد.
برای تیوفایو محبوب ترین گزینه میللنگ کورس 85 هورنت میباشد که در این حالت حجم موتور از 1586 سی سی به 1645 سی سی میرسد. برای این استروک از شاتون فابریک تیوفایو و پیستون مخصوص هورنت و یا پیستون تراش خورده فابریک تیوفایو میتوان استفاده کرد.(تاج پیستون باید 1.5 میل تراش بخورد)

افزایش قطر پیستون :
در این حالت به جای تعویض کامل زیرموتور، تنها پیستونی با سایز بزرگتر استفاده میکنیم که هزینه ها را تا حدودی کاهش میدهد.
این گزینه برای موتور ایکس یو سون کاربردی ندارد.
برای تیوفایو میتوان از پیستون های تعمیری سایز 79.5 و یا پیستون های افترمارکت سایز 80 استفاده کرد.
بیشترین استفاده از این گزینه برای موتور پراید است که پیستون فابریک سایز 71.5 ان با پیستون ریو یا تیبا با سایز 75.5 تعویض میشود.

    1 دیدگاه

  1. درود بر شما
    برای افزایش توان
    میلنگ ام ای ۱۶
    شاتون و پیستونdkz
    میل ۲۸۰ال۱۲ و فولی چیتا
    سر سیلندر استاندارد پژو
    مناسب یا ن
    و اگه نصب بشه چقدر توان میشه گرفت
    ❤️🙏🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *