موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.
این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.
سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟
چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟
شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)
اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.
برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.
1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.
2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.
3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.
4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.
5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.
6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.
7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.
8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.
9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.
10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.
از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.
در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.
556 دیدگاه
سلام بعد از بستن هدرز ایا ریمپ واجب است یا خیر؟
خیر
عزیز موتور gti6با هدرز انجین ارت با دریچه زانتیا2000 اگزوز توربویی و ریمپ با وایتبند بنظرتون چند اسب میده
هدرز انجین ارتز برای میل سوپاپ فابریک مناسب نیست
سلام
میخواستم بدونم برای ماشین ایسیو زیمنس میشه درچه گاز نیسان و منیفولد xum انداخت ؟
بعد راسته میگن هدرز برای موتور xu7 ضرر داره هر ۵۰ هزار تا موتور ماشین باید برای تعمیرات باز شده ؟
بله میتونید نصب کنید، هدرز اسیبی به موتور نمیزنه
سلام من یه405مدل85دارم موتور تعمیر شده گیربکس دست چین هدرز سنتر انبار سورن توربوی و میل سوپاپ xum اضاف کردم ولی ماشینو با ماشین های معمولی کورس میندازم خیلی عقب میفته چیکار کنم مشکل کجاس bvxcbnn ممنون از شما
چک کردن شمع و وایر و کویل
چک کردن کاتالیست
چک کردن سنسورها
چک کردن انژکتور ها
همچنین ممکنه ضرایب گیربکس خیلی سبک یا خیلی سنگین باشن
خسته نباشید
گیربوکس مناسب برای xu7 با توان 135 تا 140 اسب چه ضریبی مناسبه؟
بستگی به نمودار گشتاور داره
سلام داداش به xu7 میخوام تراتل نصب کنم تک دهنه و میل سوپاپ xum و کیت مکش وهدرز و دیرچه گاز نیسان و منبع بنزی با سنتر چند اسب ازش میگرم
تراتل تک دهنه چیه؟
سلام
پیستون ۱۱.۱ بستم رو ماشین صدای ناک دارم ولی از سی ان جی ک مصرف میکنم صدا نمیده و تو هوای شمال گاهن صدای ناک میده تو زمستون هوای سرد اصلا صدای ناک نداشت و خیلی راندمانش بهتر بود با بنزین یورو دو قضیه همینه یورو چهار همینه بنزین سوپر همینه اکتان همینه پیشنهاد چی میدین بهم؟؟
باید ریمپ کنید
سلام داداش پارس مدل ۸۵ دارم ایسیو والئو دنده چهار سرعت بزور ۱۳۰ تا میره دور موتور هم تا ۵.۵ میاد ولی از ۱۴۰ بیشتر نمیره دنده پنج هم ۱۸۵تا بیشتر نمیره دورموتور هم روی ۵ بنظرتون کم هزینه ترین راه برای اضافه کردن سرعت بخصوص دنده چهار چیه ؟
یا موتورتون مشکل داره یا دیسک و صفحه تون
باسلام سمندمدل۸۸ موتورپژو دارم.وسایلی که بهش اضافه کردم شامل(میل سوپاپ ایکسیوم.منیفولد.دریچه گاز نیسانی.کیت مکش.هدرز.سنتر.انبار توربو.و ریمپ وایتبند)ابن چند اسب اضافه میکنه؟؟
حدود 15 تا 20 اسب
سلام.وقت بخیر .من ۴۰۵ مدل ۹۶ دارم گیربکس زانتیا انداختم شتابش بهتر شده اما کلا درجا خوب کار نمیکنه.میشه سرسیلندر زانتیا ۱۶ سوپاپ بندازم موتور نرم میشه؟
اگه فقط میل سوپاپ xum بندازم تو قدرت موتور چقدر تاثیر داره؟
برای نصب سرسیلندر خیلی از قطعات باید عوض بشه و فقط سرسیلندر نیس
برای xu7 با توان تقریبا 140 اسب گیربوکس پژو 2000 خوبه یا ماله خودش؟
درود های فراوان بر مجموعه خوب پاور تیونینگ
سال نوتون مبارک و سرشار از خنده و سلامتی
برادر عزیز ماشبن ۱۲۵ اسبی و ۱۶۰ گشتاور ۸ سوپاپ
گیربکس ۱۷۷۷ فابریک خودش رو فقط کرانویل پنیون کردم ۱۷۸۱ از نظر شتاب خیلی خوب راضی کننده هست فقط دنده۵ بیشتر ۱۹۰ تا نمیاد دور موتور ۵۷۰۰
دور موتور رو روی داینو ۷۲۰۰ بستن
کمپرس موتور۱۶۰
پیستون هم ای ال ایکس با کف تراشی۱ میل
دنده ۵ هم ۳۵/۴۷
چیکار کنم که دور بالا بیشتر راه بره
سپاسگذارم
کرانویل پینیونتون مناسب نیست، باید سبک تر کنید
درود بر شما من یه پارس سال 87 دوگانه فابریک دارم
ایا همه ای این موارد تقویتی که گفتید را میشود بر رویش گذاشت و استفاده کرد و زبر موتور را به xum تغییر داد ؟؟
بله میشه
برای گرفتن توان 140 اسب چه لوازم هایی نیاز هست؟؟؟
موارد 1 تا 9 با میل سوپاپ استیج 2
سلام تعویض زیر موتور کامل با قطعات xum چقد رو شتاب و قدرت xu7 تاثیر داره
با سلام و خسته نباشید بهترین ضریب گیربکس برای تقویت۴۰۵ کدوم ضریب هست (۱۲۰اسبی بخار)
گیربکس خودش
درود استاد سال نو مبارک
من اگه میل سوپاپ xum با پیستون هوتوس ۱۰.۴ بندازم کمپرس چند میشه و نیاز به ریختناکتان داره؟
سلام و درود
موتور xu7 با میل سوپاپ xum و پیستون تراکمی بستم ، کمپرس شده 210 ، موتور ناک می زنه راهکار چیه؟
باید از بنزین سوپر یا اکتان استفاده کنید، شمع سرد با ریمپ میتونه تا حدی موثر باشه
وقتتون بخیر ۴۰۵ مدل ۹۳ دارم میخاستم ببینم میل سوپاپ xum با مانیفولد xum و کیت مکش بلند و هدرز رانر بلند چقد روی قدرت و گشتاور موتورم تاثیر میزاره ؟ ممنون میشم پاسخ بدید
حدود 15 تا 20 اسب
باسلام
با این لوازم حدودا چند اسب میتونم بگیرم؟؟
میلسوپاپ xumplus
هدرز
کیت مکش
ریمپ ۷۰۰۰
منیفولد xum
دریچه گاز نیسان
و آیا این موتور با این لوازمی که نوشتم براتون ارزش توربو یا تراتل کردن رو داره یا باید عوض شه؟؟
110 تا 120 اسب
سلام استاد سال نو مبارک و پر پول
من میل سوپاپ xum انداختم با پیستون های قائم بعد خاستم بدونم تایم از ۷ دندونه باید تغیر پیدا کنه یا همون ۷ دندونه باشه
خیر تایم فابریکه
سلام
من پژو ۴۰۵دارم ریمپ زدم دور موتور تا 7000 میاد
خواستم ببینم چون ماشین فابریکه اگه کاتاف بزنم مشکلی پیش نمیاد
ربطی به فابریک بودن نداره، کاتاف بدون بالانس لوازم اینترنال عمر موتور رو پایین میاره
سلام خسته نباشید داداش پیستون تراکمی 11.1 خوبه میخوام برای زیر موتور ازش استفاده کنم یا خیر؟
با بنزین معمولی پیشنهاد نمیشه
سلام
برای پژو 405 xu7 مدل 88 میخام چند تا لوازم ببندم میخام بدونم چند تا توان میده
دریچه گاز نیسانی با منیفولد xum
کیت و مکش
سنتر مستقیم با اگزوز سورن توربویی
شمع و وایر تقویتی
هدرز
ریمپ اصولی خوب
لطفا راهنمایی کنید
باید میل سوپاپ Xum هم نصب کنید
حدود 105 اسب
سلام یه پژو دارم ریمپ هم کردم کیت مکشم داره سرعت تا ۱۵۰ خوب میره بالا ولی بقیش خیلی طول میکشه و روی ۱۷۰ قفل میشه بیشتر نمیشه مشکل از کجاس
چک کردن شمع و وایر و کویل
چک کردن کاتالیست
چک کردن سنسورها
چک کردن انژکتور ها