تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. به نظرتون موتور زانتیا ۲۰۰۰ بزارم خوبه یا نال خودش رو تقویت کنم بهتر جواب میده میشه راهنمایی کنید

    • تعویض موتور به زانتیا پر هزینس، تقویت موتور خودش به صرفه تره

  2. سلام وقتتون بخیر
    من یدونه هشت سوپاپ دارم میخوام تا جایی که جا داره تقویت کنم ولی بهترین لوازم نمیدونم چیارو بگیرم میخوام فول لوازم کنم
    لوازم تقویتی بالای 150 اسب چی پیشنهاد میشه؟

    • زیرموتور کامل Xum، منیفولد کامل Xum،پورت اصولی سرسیلندر ترجیحا سرسیلندر Xum، میل سوپاپ استیج 3 همراه با فولی ادجاست، هدرز رانربلند اچ زد پاور، سنتر 51 به همراه منبع سورن توربویی

  3. سلام ..ایا میشود موتور تیو فایو را روی سمند ایکس یو سون انداخت

    • بله میتونید البته قانونی نیست

  4. سلام ماشینم xu7 هستش براش میل xumگذاشتم هدرز گذاشتم گیربکس1667 گذاشتم یمپ شده ولی متاسفانه بیشتر170 نمیره دنده چهارم 170 قفل میکنه میندازم 5 همون سرعت 175 تاهم نمیذه انگار نه انگادنده عوض کردم دورموتورم هم روپنج میاد مشکلش چیمیتونه باشه که بیشتر نمیره

    • گیربکستون بیش از اندازه سبک شده

  5. سلام بنده یه پژو پارس سال مدل ۹۰ دارم

    میخوام ۱۴۰ اسب قدرت بگیرم

    و ماشین برای مسابقه نمیخوام جمع کنم میخوام ایدل صاف بده

    و یه موتور با دوام بالا میخوام جمع کنم که مثلا چند ساعت دور بالا

    با ماشین رفتم مشکلی پیش نیاد

    چه لوازمی ببندم

    • زیرموتور کامل Xum، منیفولد کامل Xum،پورت اصولی سرسیلندر، میل سوپاپ استیج 2 همراه با فولی ادجاست، هدرز رانربلند اچ زد پاور، سنتر 51 به همراه منبع سورن توربویی

  6. ببخشید خاستم بدونم با لوازم از جمله هدرز،سنتر،کیت مکش،وایر تقویت،شمع تقویتی،منیفولدxum،میل سوپاپ xum،دریچه گاز نیسانی،زیر موتورم کاملا نو فابریک، چند اسب میتونم بگیرم ممنون

  7. سلام برای تقویت پژو پارس که هدرز و مش و منیفولد xum داره استفاده از میلسوپاپ xum و زیر موتور xum بهتر جوابه یا میل 12.280 هوتن و پیستون تراکمی هورنت با شاتون میلنگ فابریک؟

    • میل 12-280 و پیستون تراکمی

  8. سلام خسته نباشید
    منظور از استیج 1 یا 2 در لوازمی که معرفی میکنید چی هست؟
    و اینکه دریچه گاز نیسان منظور همون نیسان وانت هست؟

    • استیج 1 شهری، استیج 2 نیمه شهری، استیج 3 ریس شهری و استیج 4 ریس هستش
      بله همون دریچه هستش

  9. سلام ۴۰۵ مدل ۸۴ سرحال دارم میخوام ۱۴۰ اسب بخار قدرت بگیرم جوری که سورن توربو راحت بزنه چیه لوازمی ببندم

  10. سلام من یه ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم میخوام حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب قدرت بگیرم چه لوازمی ببندم و هزینش چقدر میشه

  11. سلام وقت بخیر. بنده پژو 405 دارم. یسری لوازم شامل منیفولد ایکس یو ام با کیت مکش و هدرز و میلسوپاپ ایکس یو ام و شمع سوزنی و وایر تقویتی داره. حالا میخوام گیربکسشو عوض کنم. چه گیربکسی بهتره بندازم؟ میخوام تو جاده سرعت بیشتری بتونه بره با دور موتور کمتر.شتاب اولیش چندان مهم نیست سرعتی بودنش مهمه برام

    • اگر فقط سرعت بالا براتون مهمه فقط دنده 5 رو سبک تر کنید، اگر میخواید سرعت همه دنده ها بیشتر بشه کرانویل پینیون 17*73 بندازید

  12. سلام برای تقویت xu7 چه لوازمی خوبه که بزاری چه برندی؟(لوازم داخل موتور رو منظورم هست)

    • تمام لوازم به همراه لینک توضیحات کامل داخل پست هستش

  13. درود. امکانش هست با زیر متور پژو ۲۰۰۰ که پستون هم بزرگتره هم بلند تر و باعث کوچک تر شدن اتاق احتراق میشه و میلنگ ۲۰۰ به همراه ۴ عدد شاتون. البته با سر سیلند xu7 تراکم رو بالاتر برد البته داینو بره چون فک کنم ناک شدید بزنه. به راندمان و اسب بیشتری نسبت به ایکس یو ام رسید

    • زیرموتور پژو 2000 با سرسیلندر xu7 جواب خوبی میده، با ریمپ صحیح میتونید ناک رو هم بگیرید

  14. سلام جناب موتور xu7 ۴۰۵ تازه تعمیر هست بوی خام سوزی شدید داره همه ی سیستم اگزوز و سوزن ها و … رفع عیب شده ولی همچنان بوی خام سوزی بیرون و داخل کابین میاد بنظر شما ایراد از کدوم قطعه هست مخصوصا زمانی که پدال گاز رو رها کنی بو شدیدتر میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • خام سوزی میتونه از سوزن انژکتور، سیستم جرقه زنی و یا سنسور اکسیژن باشه

  15. سلام عزیز میخواستم پیستون زانتیا ۲۰۰۰رو موتور xu7 نصب کنم خودم تراشکارم بوشا رو تراش میدم از این لحاظ مشکلی نیس فقط میخواستم بدونم آیا امکانش هست یا نه

    • خیر عزیز نمیتونید نصب کنید، بوش به اون اندازه قابلیت تراش نداره

  16. سلام برای پژو 405 XU7 مدل 87 اگر بخوام در حد 115 اسب بگیرم و موتور باز نشه چه کار هایی باید بکنم

    • اگر موتور کاملا سالم باشه، میل سوپاپ استیج 1 ، هدرز 4-1 اچ زد پاور و منیفولد کامل xum میتونه بین 110 تا 115 اسب بده

  17. بهم گفتن چرخدندونه های داخل رو دستچین میکنن داخل پوسته گیربکس خودم خوبه؟؟
    از این سه مدلی که گفتید کدومش برا سمند xu7 خوبه؟؟

    • ضرایب گیربکس خودتون مناسبه بهش دست نزنید

  18. سلام وقت بخیر
    من مثل سوپاپ xum انداختم جوابی نداد حالا اگه بخام پیستون تراکمی بندازم چه مارکی و چه تراکمی خوب است

  19. درود
    مهندس جان بهترین پیستون تقویتی چه مارکی و چه تراکمی هست

    • برای شهری پیستون هوتوس 10.4 چون میتونید با بنزین معمولی ناک رو بگیرید

  20. سلام لطفا راهنماییم کنید
    گیربکس زانتیا به سمند xu7 میخوره؟؟
    مزایا یا معایب چیه؟؟

    • زانتیا سه تا گیربکس داره و ضرایبش هم متفاوته کدوم منظورتونه؟

  21. سلام. برای تبدیل زیر موتور ایکس یو سون به ایکس یو ام باید در سرسیلندر هم تغییرات ایجاد بشه؟ یا با سرسیلندر فابریک هم میشه تبدیل کرد؟

    • نیازی به تغییر در خود سرسیلندر نیست

  22. با سلام یه سوال داشتم تا به حال بیشترین توانی که از این موتور چند اسب و گشتاور بوده ممنون میشم جواب بدید

    • 165 اسب و 210 نیوتون گشتاور

  23. سلام و ارادت
    جهت تقویت ۴۰۵ انژکتور کپل ، استفاده شهری چه ستاپی رو پیشنهاد می کنید البته کم استهلاک
    می خوام موتور رو اورحال کنم همزمان تقویت کنم و حتما بوش و پیستون رو عوض می کنم
    پیشنهاد شما چی هست ، ممنون از شما

    • بوش پیستون فابریکی، منیفولد xum با دریچه گاز نیسان(سوزن ها باید تعویض بشن) ، میل سوپاپ xum به همراه فنر سوپاپ

  24. برای تقویت سرسیلندر xu7 چه چیزی پیشنهاد میکنید

  25. درود
    جناب یه پژو ۴۰۵ با ایسیو Valeo s2000 fc5e دارم میخاسم تقویت کنم داخل سایتتون گشتم میخاسم مانیفولد و دریچه گاز ببندم نوشته بودید دور موتور پایین اذیت میکنه کلا برا تقویت این ماشین چه پیشنهادی دارید بخام سفارش بدم که سیستم ماشین زیاد بهم نریزه
    تشکر از سایت خوبتون

    • باید پکیج مخصوص ایسیو والئو رو ببندید، به واتساپ پیام بدید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *