تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    زیرموتور xum
    میل سوپاپ استیج 2
    فولی ادجاست
    پورت سرسیلندر
    منیفولد کامل xum
    هدرز 4-1 اچ زد پاور
    با این اطلاعات چند اسب میگیرم؟ و اینکه گیربکس دست چین چی بندازم

    سپاس فراوان 🫂

    • حدود 135 اسب، برای شهری گیربکس خودتون مناسبه

  2. سلام وقت بخیر یه پژو مدل ۹۰ دارم دوگانه با ایسیو والئو s2000 میگن که این ایسیو به درد تقویت نمیخوره میخاسم ببینم امکان تقویت هست یا خیر یا جای مانور داره اگه نه باید چیکار کرد با تشکر

    • برای پروژه های سنگین مسابقه ای مناسب نیست، برای تقویت شهری خوبه مشکلی نداره
      مدل های 90 ایسیو شون والئو نمیشه، احتمالا ایسیوتون بعدا تغییر پیدا کرده

  3. سلام
    چرا در موتور های xu7 صدای موتور زیاده طبیعیه؟؟
    و بعد از نصب هدرز موقع گاز دادن صدای موتور به داخل اتاق زیاد تر شد
    این طبیعیه یا مشکلی هست؟؟

    • موتورهایی با استکانی معمولی صدای بالاتری دارن، نصب هدرز صدای موتورو بالا میبره

  4. سلام و عرض خسته نباشید من یه پارس مدل۸۳دارم موتور xu7 هدرز و مکش روش هست شمع وایر تقویتی شمع ها سوزنی njkهستن چیکار کنم که شتابش بیشتر بشه بیشتر از ۱۴۰گاز خوریش ضعیف تر میشه به جز دریچه گاز و منیفولد چه چیزی توصیه میکنید که ازش جواب خوبی بگیرم واسه تقویت

    • اول چک کنید موتور ایرادی نداشته باشه و بعد میتونید شروع به تقویت کنید، بوش و پیستون تراکمی و میل سوپاپ و هدرز

  5. درود های فراوان بر شما و مجموعه خوبتون🙏🏻❤️
    با پیستون زانتیا۱۸۰۰ که۸/۵ دهم میل کف کل پیستون رو تراش دادم
    و میل۲۸۰ ال۱۲ اچ اچ
    فولی چیتا
    دریچه نیسان
    منیفولد ایکس یو ام
    هدرز ۴ به ۱ فولادی
    سنتر۵۵
    خمره توربویی
    کیت مکش
    شمع اتولایت پایه کوتاه و وایر معمولی

    ۱۲۵ اسب و ۱۶۴ گشتاور گرفتم

    الان اگه سر سیلندر شمع کج استاندارد ببندم میتونم از پیستون بدون تراش زانتیا۱۸۰۰ ببندم که تراکم فابریکش باشه یا خیر

    نیاز به تغییر هدرز دارم یا ن(چون شما بهتر میدونید پورت های خروجی شمع کج مثل زانتیا هست و قطرش بیشتر سر سیلندر معمولیه)

    در صورتی که سر شمع کج ببنذم بایذ منیفولد هوا هم بشه شمع کج یا با همین ایکس یو ام میتونم ببندم

    منیفولد شمع کج قابلیت نصب دوتا دریچه رو داره و دیدم بستن روش یکی نیسانی و یکی زانتیا دو هزار که بغلش نصب کردن و با دریچه نیسانی که جای فابریکش هست متصل کردن(ایا دو دریچه بکنم تاثیری داره)

    و اگه میل رو به۲۹۵ ال۱۲ تغییر بدم بهتر و دور آرام به هم نمیخوره یا خیر

    سپاسگذارم🙏🏻

    • تراکم تقریبا در یه حد باقی میمونه، نیازی به تغییر هدرز نیست، نصب دوتا دریچه تاثیری در توان نداره، دور ارام کمی نوسان پیدا میکنه

  6. سلام اینکه برای ازاد کردن رینگ پیستون یه شب تا صبح روغن ترمزی بمقدار تعیین شده از سمت جای شمع خودرو بریزیم انظر شما چطوره
    راستش اینو یک مکانیک توی همایش برای همکاراش توضیح داده بود

    • تجربه ای تو این زمینه ندارم

  7. با سلام خدمت شماو مجموعه خوبتون خدمتتون عرض کنم که بنده ماشینم xu7 با ایسیو ssat هستش مدل98 قبلا بدون هیچ دستکاری و ریمپ تو کفی ۱۹۰ تا میرفت …دوبار واشر زد و الانم سرسیلندر رو کامل تعویض کردم و هیچ قطعه ی تقویتی روش ننداختم شتابش مثل قبل هست خیلی خوبه اما‌۱۷۰ تا تو کفی به زور میره در حالی که قبلا ۱۹۰ تا ۱۹۵ رو باهاش رفته بودم بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه و چیکار باید بکنم این مشکل حل شه

    • کاهش توان ماشین میتونه دلایل متفاوتی داشته باشه، کمپرس کم، کویل،وایر ،شمع ، مشکل سنسورها، خرابی کاتالیست و …

  8. سلام ببخشید یه سوال پژو slxتیوفایو بهتره یا ۴۰۵
    اگه تقویت کنیم کدوم یکی برای تقویت خوبه و قوی تره

    • تفاوتی نداره،برای هر دو لوازم زیادی برای تقویت موجوده

  9. سلام وقت بخیر امکان اینکه پیستون تراکمی با بوش معمولی مارک قائم بندازم مشکل نداره

    • مادامی که خلاصی تنظیم باشه مشکلی نداره

  10. سلام
    وقت بخیر
    برای xu7 فابریک مدل 94، ای سی یو sSat
    برای افزایش شتاب شهری مخصوصا در دور موتور 2 تا 3 هزار چه چیزی پیشنهاد میکنید، تا دور موتور 3هزار انگار یک نفر از پشت ماشین رو نگه داشته، راه نمیره
    هدرز 4به 1 انداختم از دور 3 هزار به بعد تازه جواب میده
    در گفته هاتون اگر نظر به تعویض میل سوپاپ هست بگید استیج1 بدون فولی ادجاست یا xum با فولی ادجاست، و دلیلش رو هم بیزحمت
    ضمناً مانیفولد xum با دریچه گاز xum بهتر نیست ؟

    • برای این دور موتور فقط باید زیرموتورتون رو با xum یا پژو دوهزار تعویض کنید

  11. سلام پرشیا مدل 84 دارم
    سیم کشی و ایسیو زیمنس صفر
    هدرز Hz فولادی
    مکش
    میل سوپاپ XUM
    منیفولد XUM
    پیستون هورنت
    دریچه گاز نیسان (ایران کاربرات)
    ریل سوخت XUM
    سوزن زیمنس نارنجی
    شمع سوزنی و وایر تقویتی
    گیربکس و دفر دست چین تقویتی
    ریمپ داینو و هارد کاتاف
    اگزوز ۲۲۰ بنزی و سرتاسر سنتر سایز بزرگ
    به نظرتون برای بیستر کردن اسب بخار چه چیزی اضافه کنم خوب میشه؟؟؟

    • بهترین گزینه میل سوپاپ استیج 2 هستش

  12. سلام سمند xu7 ایسیو زیمنس مدل ۹۱ دارم تمام لوازم دورچین موتور دارم قبلا بدون لوازم ریمپ کردم تو کفی ۲۰۵ کیلومتر تو سرازیری ۲۲۰ میرفت ولی الان با لوازم تو کفی و سرازیری و شیب کم رو به بالا تو سه حالت رو ۲۰۲ چراغ چک روشن میکنه و بیشتر نمیره تو دیاگ هم چیزی نشون نمیده بنظر شما با ریمپ درست میشه ریمپ وایبند یا داینو ممنون میشم جواب بدین

    • چراغ چک اگر روشن بشه یه خطایی ثبت میکنه، ببینید خطا چیه و اون رو رفع کنید

  13. سلام وقت بخیر
    جناب من میخوام میل سوپاپ فابریک و عوض کنم XUMپلاس بندازم گفتم ببینم نیاز به تعویض فنر سوپاپ هم دارم یا نه؟

    • فنر نیاز 100 درصدی نیس اما کمپرس بالای 170 باید داشته باشید

  14. با 15 تومن به جز هدرز و مکش که روش هس چه لوازمی بندازم که هم شتابش و سرعتش زیاد بشه؟؟ مدل 83 هس ایسیو ساژن

    • پیستون تراکمی و یا منیفولد xum

  15. می بخشید واسه کسی که تو جاده و گردنه از ماشین استفاده می‌کنه یعنی بیشتر واسش گشتاور مهمه تا گاز دادن و تخته کردن ، چه لوازمی واسه تقویت بیشتر گشتاور موتور ۱۸۰۰ پژو پیشنهاد می کنید؟

    • بیشترین گشتاور رو به ترتیب منیفولد xum، پیستون تراکمی و هدرز رانربلند اچ زد میدن

  16. درود بر شما و دوستان عزیز
    دوست عزیز ماشینی که یاتاقان زده و بیشتر هم متحرکا خراب میشن
    خب برای رفع مشکل بایذ بره تراشکاری و تا کاراش انجام بشه و یاتاقان ۳۰ بخوره
    اکه به جای این میلنگ که ایرانی هست بیایم و به جاش یه میلنگ ۹۳۵ که اروپایی هست و به اصطلاح بار سفارش ژاپن که همین میلنگ هم بایذ درست بشه و یاتاقان ۳۰ میخاد بندازه چطور

    میلنگ خودش ایرانی و یاتاقان باید ۳۰ بشه و میلنگ ۹۳۵ هم تراشکاری میخاد و یاتاقان بایذ ۳۰ بش
    میلنگ ۹۳۵ رو به قیمت۶۰۰ تومن میخان. بخرن دوست من که الان صفرش پایه قیمت۲ تومن

  17. در پی کل اون چیزی که من نوشتم دریچه گاز هم خیلی مهمه یا دست ساز یا نیسانی

  18. عزیزان سلام
    یه تقویت خوب میگم برای این موتور با هزینه ۵۰ تومن
    اول میلسوپاپ amz و بعدش منیفولد شممع کج برای ساژمی ها و زیمس هم xum کروز و بعدش هدرز و مکش و پورت پولیش سر سلندر و شمع و وایر تقویتی و فلایویل سبک سازی شده و دنده چیتا و سبک سازی میل بادامک و بوش پیستون تراکمی بت شاتون فابریک سنتر و منبع و تقویت گیربکس و پولی سر میلنگ و میلسوپاپ و باتری قوی و کوئل پرایدی پروانه فن های توربویی و منبع انبساط تا واشر نزنی و فیکسچر
    تمام زیر ۱۵۰ اسب گرفتید بار ریمپ و داینو ماشینتون یا مشکل داره یا بدرد نمیخوره با عرض معذرت 😅

    • منیفولد شمع کج با سرسیلندر پژو بازدهی خوبی نداره

  19. سلام پرشیا مدل 83 دارم با ایسیو ساژن که هدرز و کیت مکش و شمع و وایر تقویتی نصب کردم و ریمپ هم زدم ولی تو دستگاه منیفولد خطا میندازه و پاک نمیشه به نظرتون مشکل از کجاست؟ و بیشتر از 130 تا هم نمیره و گاز خفه میکنه کاکرد هم 350 تا هست…

    • اگر یه سنسور خطا بندازه، یا مکشل از سنسوره و یا سیم کشی

  20. سلام من زیر متور xymبا سرسیلند xymبا هدررز 421هدزد پاور
    با منیفولد xym با منب سورن توربویی انداختم دیگه چه کاری میتونم بکنم که بهتر جواب بگیرم

    • قطعا بهترین قطعه ای که میتونید نصب کنید میل سوپاپ استیج 2 هستش، اگر خواستید کمتر هزینه کنید میل سوپاپ xum پلاس هم خوبه

  21. سلام خسته نباشید برای تقویت موتور xu7تا 130اسب چه وسایلی پیشنهاد میدید ؟؟اینم بگم سه چهار ماه پیش واشر زده بود تعمیرش کردم ؟؟راه های تقویتش‌ تا 130اسب ؟؟

    • پیستون تراکمی، میل سوپاپ استیج 2 ، فولی ادجاست، منیفولد کامل xum، هدرز رانربلند اچ زد پاور

  22. با درود بر شما و مجموعه خوبتون،دوست عزیز ماشین کاکات زیر موتور ای ال ایکس با ۸/۵ دهم میل کفتراشی پیستون و میل ۲۸۰ ال ۱۲ و فولی چیتا یه سری لوازم و سر سیلندر فابریکی کف دوم و واشر تعمیر دوم روی داینو
    به نظرشما منیفولد شمع کج ببندم با دو دریچه روی اون که نصبش و کاراش رو خودم بلدم انجام میدم یه دریچه نیسان جای فابریکی دریچه منیفولد و یه دریچه نیسان هم از بغل تراش میدم و نصب میکنم
    یا اینکه منیفولد کاستوم با تک دریچه ۷۰ ببندم

    چون بیشترین چیزی که خودم بهش رسیدم امروز رو داینو هوای ورودی واقعا تاثیر بسیار زیادی داره تو توان گیری خصوصا هر چه حجم و خنکی هوا بیشتز باشع

    سپاس از شما دوست عزیز

    • منیفولد شمع کج فقط با سرسیلندر شمع کج بازدهی خوبی داره

  23. با سلام بنده پارس ۹۹ دارم با موتور xu7, دنده چهار و پنج شتاب کافی ندارم و از ۱۲۰ و ۱۳۰ بالاتر نمیره. به نظرتون مشکل از چی هستش اینقدر کم جونه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • احتمالا مشکل با ریمپ حل بشه

  24. سلام سمند xu7 باای سیوs100ودریچه گاز نیسان ومنیفولد xum انداختم ماشین گاز میخوره ریمپ هم شده موتور تازه تعمیره با گیربکس دست چین توان بالایی نداره دنده پنج که اصلا کارایی نداره راه نمیره لطفا راهنمایی کنید

    • سیم های 2 و 3 سنسور دریچه گاز جا به جا شدن؟

  25. سلام من ماشینم سمند 86 شتاب زیادی نداری ماشینم دوگانه ولی کپسولشو باز کردم توی سر بالایی ها هم کم میاره چه قطعاتی رو پیشنهاد میکنید میخوام شتابش زیاد بشه
    ممنون میشم جواب بدید

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان به همراه میل سوپاپ xum

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *