تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. میل سوپاپ استیچ ۲ چند اسب میده اون وقت باید با پیست ن تراکم ۱۰.۳ باشه ممنون میشم استاد جواب بدین

    • بله حداقل تراکم باید 10.3 باشه، تواندهی بستگی به سایر لوازم موتور داره

  2. سلام سمند مدل ۸۸ ال ایکس دارم تو سربالایی ها کم میاره مهندس چیکار کنم مشکلم حل بشه

    • اول ببینید موتور سالمه و بعد میتونید میل سوپاپ و منیفولد xum ببندید

  3. سلام
    اگه روی پژو مدل ۸۳ ساژم ی سرسیلندر شمع کج با منیفولد شمع کج و فولی و میل سوپاپ شمع کج ببندیم اسب بیشتری میده یا منیفولد ایکس یو ام و دریچه گاز نیسان؟

    • تفاوتی در اسب ندارن، ببینید کدوم براتون ارزون تر میفته

  4. سلام ممنون ک با حوصله جواب میدهید
    سنسور دوم رو حذف کنم لرزش توی درجا کار کردن و کپ کردن بر طرف میشه؟؟
    یا ریمپ کنم؟؟

    • بستگی داره علت لرزش و کپ چی باشه

  5. سلام من سمند ال ایکس مدل ۸۸ دارم سرعتش تو جاده های صاف و بدون بلندی عالیه ۱۹۰ تا رفتم باهاش ولی مشکلی که داره اینه شتابش یکم کمه تک سربالایی ها حتی کم شیب هم ضعیفه چیکارش کنم تقویت کنم مشکلاتم حل بشه ممنون از حواب گویی تون

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان به همراه میل سوپاپ xum شتابتون رو به حد زیادی افزایش میده

  6. فقط دمت گرم که انقدر باحوصله جواب میدی یاعلی

  7. سلام
    کاتالیزور یهویی ریخت
    عوض کردم ولی الان در حالت درجا بد کار میکنه
    سنسور مپ عوض کردم

    • سنسور دوم اکسیژنتون رو حذف کنید احتمالا مشکل برطرف بشه

  8. سلام من سمند 1400 xu7 دارم
    من ماشینم 140 تا بیشتر راه نمره
    مپ رو عوض کردم چون دور موتورم بالا پایین میشد
    میشه راهنمایی کنید

    • سنسور مپ عوض کردید؟
      احتمالا از برنامه ایسیو باشه بهتره ریمپ کنید تا قفل سرعتو باز کنن

  9. سلام
    بد کار کردن در حال درجا و کم اوردن و کپ کردن درشتاب امکان داره از سنسور مپ باشه
    من ماشینم سمند 1400 xu7 هست

    • احتمالا از سنسور دریچه گاز هستش تا مپ سنسور ولی اونم میتونه باشه

  10. سلام وقت بخیر
    405 دارم xu7 مدل 90 دوگانه فابریک واشر زده میخوام واشر عوض کنم بخوام توان بهتری بگیرم میل سوپاپ میخوام عوض کنم چی پیشنهاد میدین و چ راهکار های دیگه ای دارین

    • بستگی به کمپرس ماشین داره، با کمپرس بالای 150 میتونید میل سوپاپ استیج 1 ببندید

  11. سلام خسته نباشید من یه پارس دوگانه کارخونه مدل ۹۶ دارم با ایسیو زیمنس میخام در حد ۱۳۰ اسب بگیرم ازش بی زحمت مراحل تقویت و حریدن وسایل رو شرح بدین و ایا فولی سبک برای تسمه تایم ضرر ندارع ممنون میشم جواب بدید

    • برای توان 130 اسب باید موارد زیر رو داشته باشید
      تراکم 10.4 با پیستون تراکمی و یا کف تراشی سرسیلندر
      منیفولد xum با دریچه گاز نیسان
      میل سوپاپ استیج 2
      فولی ادجاست
      هدرز رانربلند اچ زد پاور

  12. سلام ۴۰۵ مدل ۸۱ ایسیو sl96 برا تقویت چه راهکاری دارین ؟

    • خیلی از لوازم باید عوض بشه بهتره اول ایسیو رو عوض کنید

  13. سلام بنده سمند se معمولی دارم مدل ۹۱ هست با کارکرد ۹۶۰۰۰ اما چیزی که خیلی اذیتم می‌کنه اینه که اصلا شتاب وکشش اوایلو ندارم و همیشه باعث اذیتم میشه چون کم کارکرد هست دوست ندارم ردش کنم فقط میخواستم بدونم چطور تقویتش کنم تبدیلش به ۱۶ سوپاپ عاقلانه هست یا خیر ؟
    میخواستم بدونم شما خودتون کار تقویت انجام میدین؟
    ممنون

    • اگر احساس میکنید شتابش کمتر از معموله شمع،وایر،کویل و کمپرس رو چک کنید اگر موتور سالمه میتونید تقویت کنید،تیدیل به 16 سوپاپ توجیه اقتصادی نداره

  14. سلام من می خوام ماشین xu7 رو تقویت کنم سر سیلندر نو هست فابریک میکانیک گفت سر سیلندر ارپایی بنداز قدرت خوبی میده یا نه

    • اکثر سرهای اروپایی مثل شمع کج محفظه گودتری دارن و تراکم رو کاهش میدن که باعث افت توان میشه، اگر هم سرسیلندر اروپایی پژو بگیرید هیچ تفاوتی با ایرانی نداره

  15. سلام ببخشید برای سمند xu7 فابریک چه سنتری پیشنهاد می

    کنید؟

    برای بیشتر شدن صدای اگزوز از چه چیزی استفاده کنم؟

    کلا درباره سنتر و منبع اگزوز یه توضیح مختصر برام بدید.

    ممنون از سایت powertuning

    • نصب سنتر روی موتور کاملا فابریک تاثیری در توان نداره، اگر صدای اسپورتی میخواید منبع مستقیم(هاوارد) بندازید،سنتر بیشتر باعث نویز میشه تا صدای بیشتر

  16. سلام وقت بخیر من پارس ۹۵ دارم موتور تازه تعمیر همه چیز نو و لوازم تقویتی هم همه چیز های که برای تقویت پیشناد داده بودین رو داره به جز هدرز شتابش خوبه ولی دور بالای خوبی نداره به نظر شما اگه گیربکس زانتیا یا گیربکس دستچین ببندم روش خوب میشه؟؟

    • اگر دور بالای خوبی ندارید سبک کردن گیربکس فقط کارو بدتر میکنه، سعی کنید موتور رو تقویت کنید

  17. سلام
    چجوری موتور xu7 رو برای مسابقه تقویت کنم
    از چه لوازمی استفاده کنم؟

    • زیر موتور xum تراکمی
      میل سوپاپ استیج 3
      فولی ادجاست
      پورت سرسیلندر
      منیفولد xum
      هدرز4-2-1 انجین ارتز
      سنتر 51
      منبع اخر مستقیم

  18. با سلام . سمند مدل ۸۸ دارم که شتاب و سرعتش خوبه توی جاده صاف راحت به ۲۰۰ میرسه و مشکل خاصی نداره موتور xu7 هست
    آیا با انداختن هدرز همونی که توی نظرات قبلی گفتین چقدر تاثیر داره روی شتاب و کاهش سوخت ؟

    • هدرز رو همراه با میل سوپاپ xum بندازید تا تاثیر در شتابش کاملا واضح باشه

  19. سلام من پارس مدل ۸۵ دارم با بالای ۳۰۰تا کار کرد با موتور‌پلمپ میخواستم بدونم چقدر و خرج داره تا ۱۲۰_۱۳۰ اسب برسونمش اونم به درست ✅
    و چیکار باید کرد دقیقا چ کار هایی باید روش پیاده کرد ممنون میشم راهنمایی کنید اگر در این زمینه اطلاعاتی دارین ممنون میشم بهم بگین تشکر از سایت خوبتون
    ۱۴۰۲/۷/۲۹

    • موتور 300 کارکرد اول باید تعمیر بشه میتونید با پیستون تراکمی تعمیر کنید و بعد میل سوپاپ استیج 2، منیفولد xum با دریچه گاز نیسان و هدرزرانربلند اچ زد پاور ببندید

  20. پژو پارس مدل 90دارم 500هزار کارکرد تازه واشر زده بود حدود 30میلیون هزینه برداشت درست کردم
    الان می‌خوام تقویتش‌ کنم چی پیشنهاد میکنید؟؟

    • اگر موتور رو تعمیر کردید، میتونید میل سوپاپ استیج 1، منیفولد xum با دریچه گاز نیسان و هدرزرانربلند اچ زد پاور ببندید

  21. سلام
    من حدود یه ماه هست ک دیسک و صفحه ۴۰۵ رو عوض کردم و به توصیه مکانیک والئو جعبه سبز شش فنر بستم اما بعد از تعویض ماشین مث قبل شتاب و دوربالای خوبی نداره ینی از صدوشصت به بعد کیلومتر تکون نمیخوره

    میشه ک مشکل از دیسک و صفحه باشه؟؟؟؟چه برند دیسک و صفحه ای پیشنهاد میدید؟

    • خیر توی سرعت بالا تاثیری نداره، والئو آبی لیبل ایساکو یا ویژن و یا سکو لیبل کارن

  22. سلام. پژو ایکس یو سون دارم. ایا برای تیونینگ و ریمپ لازمه که ایسیو ماشین رو تغییر بدم؟ ایسیو ساژم s2000-10 هست

  23. برای تقویت ایکس یو سون تا 20 میلیون چه پیشنهادی میدید و یه سوال صفحه کلاچ تقویتی چی بندازم

    • نصب پیستون تراکمی، میل سوپاپ استیج 2، هدرز 4 به 1 اچ زد پاور و منیفولد xum با دریچه گاز نیسان، دیسک و صفحه سکو چسبندگی عالی داره

  24. درود بر شما. جهت جلوگیری از واشر زدن و بالابردن عمر واشر موتور xu7 چ تقویتی انجام بدم؟

    • استفاده از واشر با کیفیت مثل کیک، استفاده از ضد یخ با کیفیت مثل اکوپلاس و استفاده از اب رادیات یا اب مقطر، هوا گیری منظم رادیات

  25. سلام وقت بخیر من پارس ۹۵ دارم منیفولد xum دریچه گاز نیسان کیت مکش سرسیلندر تقویتی صفحه کلاچ نو ریمپ رینگ پیستون نو متور همچی تازه تعمیر ولی ماشین نفس نداره اون جوری که یاید باشه نیست علتش چیه؟

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *