تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام یه سوال داشتم کدوم منیفولد هست که از مال ایکس یو ام بزرگتر باشع و به ایکس یو سون هم بشه نصب کرد

    • اگر دور بالای قوی تر بخواید باید منیفولد کاستوم ببندید

  2. سلام. پژو 405 تک سوز دارم مدل 85 با 360هزار کارکرد. شتاب ماشین خیلی کمه اونجوری که بایدباشه نیست. درظاهر هم هیچ مشکلی نداره. نه خروج دود از اگزوز داره نه صدای اضافه و نه هیچ چیز دیگه ای. مصرفی ها رو هم سرموقع و حتی زودتر عوص میکنم ولی با این حال بازهم نسبت به ماشینهای هم سطح خودش خیلی کندتره. فکر میکنید مشکلش از کجاست؟

    • اگر موتور تعمیر نشده، رینگ پیستون ضعیف شده و کمپرس نگه نمیداره، همچنین جرم گرفتگی سرسیلندر، اب بند نبودن سوپاپ ها، خرابی کاتالیزور و خیلی علت های دیگه ای میتونه داشته باشه

  3. سلام چه هدرزی شما پیشنهاد میدید که روی موتور xu7 تمام فابریک ببندم ؟
    و اینکه استیل بگیرم یا فولادی کدومشون

    ممنون از شما بزرگوار

    • هدرز 4 به 1 اچ زد پاور، تنها مزیت استیل به فولادی عمر بالاترشه

  4. سلام وقتتون بخیر باشه روی پژو ۲۰۰۰ میشه هدرز و کیت مکش نصب کرد یا حتی ریمپش رو برای افزایش سرعت و میزان مصرف سوخت تغییر داد؟!

    • بله میتونید نصب کنید، اگر کاربراته با تنظیم جت کاربرات باید انجام بدید

  5. سلام وقت بخیر..من ۴۰۵ مدل ۹۱ دارم ..میلسوپاپ xum و کیت مکش و هدرز و سنتر ۵۵ انداختم روش …ولی خب زیاد تغییر احساس نمیکنم..پیشنهاد شما چیه …ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ماشین به درستی ریمپ نشده

  6. سلام و درود

    اگر منیفول xu7 را با xum تعویض کنم سوزن انژکتور مخروطی

    بهش میخوره ؟و آیا ای سی یو هم باید تعویض بشه ؟

    • منظورتون سوزن تپله، نه نمیخوره، اگه ایسیو sl96 نباشه نیازی به تعویض نیست

  7. سلام من پارس سال مدل ۹۷ دارم
    هدرز فولادی ۴۲۱ انداختم و ریمپ کردم

    الان میخوام منیفولد بندازم xum بندازم یا p45 و کدوم تاثیرش بیشتره ؟

    و میل سوپاپ xum بندازم یا xup

    • منیفولد xum بهتره و میل سوپاپ xum

  8. سلام موتور ماشین حدودا ۲۵۰ تا کارکرده و سرسیلندر نو هستش و ایسیو زیمنس
    با میل سوپاپ استیج ۱ و هدرز و کیت مکش و منیفولد xum و دریچه گاز نیسانی و زیر موتور فابریک میتونم حدودا ۱۲۰ اسب بگیرم؟؟؟

    • با لوزامی که گفتید میشه 120 اسب گرفت اما زیرموتور شما مستهلک شده و احتمالا رینگ پیستون ضعیف کرده باشه

  9. سلام خدا قوت . بنده ساکن اهواز هستم و ماشینم هم سمند ال ایکس xu7 هستش که به تازگی دوگانه cng کردمش . الان ماشین روی گاز خصوصا با کولر افت توان شدیدی دارد به همین خاطر هم یکی از اقوام که اصفهان هست و اون هم پژو 405 داره و دوگانه cng کردش یک عدد کیت مکش tc power(تی سی پاور ) برام فرستاده که زیر منیفولد سرد یا همون هوا بسته میشه . خودش که میگه با نصب این کیت دیگه ماشین روی گاز مثل بنزین شده خصوصا با کولر و دیگه افت توانی نداره و توپ توپ شده. میخواستم ببینم نظر شما در مورد این کیت چیه و آیا تجربه نصیبش رو داشتید . ممنون میشم راهنماییم کنید . ببخشید مطلب طولانی شد. خدانگهدار.

    • یه کیت مکش در حدی تاثیر نداره که شما تغییر رو کامل حس کنید

  10. سلام برای تقویت xu7 تا ۱۵ ملیون چیکار کنم

    • نصب میل سوپاپ استیج 1 ، نصب منیفولد xum با دریچه گاز نیسان، نصب هدرز 4 به 1 اچ زد پاور

  11. سلام . میتونم از دیسک و صفحه زانتیا برای 405 استفاده کنم؟ و اینکه چه برند دیسک و صفحه خوبه؟

    • دیسک و صفحه زانتیا 1800 با پژو یکیه، دیسک و صفحه زانتیا 2000 پیشنهاد نمیدم چون جنس خوبش تو بازار نیست

  12. سلام وقت بخیر آیا من میتونم منیفولدxum و دریچه گاز
    نیسان روی پژو دوگانه xu7 نصب کنم

    • بله منیفولد xum با موتور دوگانه هیچ مشکلی نداره و قابل نصب هستش

  13. سلام. پارس ایکس یو سون مدل 86 دارم. شتابش خیلی بدجور کمه اصن افتضاح. انگار زور میزنه میخاد سرعت بگیره. سرعتشم از 170 بالاتر نمیره. چیکارش کنم شتابش زیاد بشه(درحد زانتیا)؟

    • قطعا مشکل موتوری دارید، قبل از تقویت مشکل موتور رو بر طرف کنید و بعد طبق مراحل ماشین رو تقویت کنید

  14. سلام . منیفولد xum به ۱۶ سوپاپ میخوره؟

  15. سلام . سوال اول:مشکلی نداره به جای منیفولد xum ، منیفولد زانتیا با دریچه گاز نیسان بزاریم؟

    سوال دوم: اگه تمام مراحلی که واسه تقویت موتور xu7 گفتید تو این مقاله انجام بدیم و آخر سر اگه نتیحه نگرفتیم، میتونیم سرسیلند با ۱۶ سوپاپ عوض کنیم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

    • منیفولد زانتیا به سرسیلندر 8 سوپاپ نمیخوره
      مراحل اگر درست انجام بشه 100 درصد نتیجه میگیرید، امکان تعویض سرسیلندر به 16 سوپاپ هم هست

  16. سلام.
    هزینه تبدیل موتور ۸ سوپاپxu7 به ۱۶سوپاپ تقریبا چقدر هزینه داره؟

  17. سلام برای ۴۰۵ فابریک هدرز ۴ ۲ ۱ بندازم بنظر شما ماشین ضعیف میشه یا مشکلی پیش میاد ؟؟

    • اگه انجین ارتز باشه ضعیف نمیشه اما اگه ماشین فابریکه اول میل سوپاپ رو ارتقا بدید

  18. سلام برای تقویت موتور پژو دوگانه چه پیشنهاد میدی
    برای بلوکه مشکل پیش امده میخوام موتور کامل باز کنم چه قطعاتی استفاده کنم که سر گاز مشکلی پیش نیاد دوگانه کاخانه است

    • میتونید زیر موتور کامل xum ببندید یا اینکه فقط پیستون تراکمی بندازید

  19. سلام من بتازگی یک 405 مدل 84 خریدم که بلوک سیلندرش تعویض شده که به گفته فروشنده برخی قطعات از موتور قبلی برداشته شده، شتاب ماشین هم خیلی کمه (صفر تا صد در شرایط استاندارد ۱۶ ثانیه)، ماشین کاملا فابریکه.بنظر شما برای تقویت از همین موتور استفاده کنم یا موتور رو مجددا تعویض کنم و بعد تقویتش کنم؟ کارکرد موتور قبلی هم ۳۳۰ هزار بود

    • از قطعات قبلی فقط میل لنگ و شاتون قابل استفاده هستش، یه کمپرس بگیرید مشخص میشه عیبش کجاس

  20. سلام سمندxu7دارم مدل 92 صد هزار کارکرد می خوام تقویت کنم در حد 30 تومن سربالای کشش نداره فابریکه بهترین حالت 175 بیشتر نمیره دور بگیره لطفا لوازمی که جواب ماشین 220 تا قشنگ بره بی دردسر بنویسید واسم هزینش هرچی شد مشکلی نداره خیلی ممنون

    • پیستون تراکمی، میل سوپاپ استیج 2 ،پورت سرسیلندر، منیفولد xum با دریچه گاز نیسان، هدرز اچ زد پاور، سنتر 51

  21. سلام برای تبدیل موتور xu7 هشت سوپاپ به 16 سوپاپ به چه قطعاتی نیاز هست؟

    • پیستون، سرسیلندر کامل، هدرز، منیفولد کامل، دسته موتور مخصوص، تغییرات در سیم کشی، در کل حدود 100 تومن هزینه داره

  22. سلام من سمند xu7 1400 دارم
    توی شتاب اولیه یا سربالایی دنده معکوس ک میدم ماشین جون بگیره موتور کپ میکنه لطفا استپر و شمع و وایر شمع رو عوض کردم انژکتور و صافی رو هم عوض کردم ولی جواب نگیرفتم
    لطفا راهنمایی کنید

    • ماشین فابریکه؟ به نظر مشکل کویل میاد

  23. سلام جناب برای تقویت موتور ef7 چی پیشنهاد میدید؟

    • اولین قدم هدرز و کیت مکش ببندید، اگر خواستید بیشتر تقویت کنید میتونید میل سوپاپ تیوفایو رو تبدیل ای اف سون کنید که نیاز به حذف دنده cvvt داره

  24. سلام ببخشید ایکس یو سون فابریک دارم گیریبکس دنده ۵ اش عوض شده و ۵۰۳۳ انداخته شده وقتی میندازم ۵ حس میکنم ماشین جون میکنه تا پر کنه واسه بهتر شدن دوربالا و استفاده از این دندع چیزی پیشنهاد دارید؟ متاسفانه چند ماه پیشم که موتور باز کردم مکانیک سرخود پیستون اعظام بهینه بسته ولی گفت چون واشر فابریک انداختم زیاد حس نمیشه واقعا هم همونطوره یا نمیدونم خودمو دارم خر میکنم
    ممنون میشم یه نظری بدید
    ۴۰۵ مدل ۹۶ ایسیو ssat
    کاتالیزور هم دست نخورده ریمپ هم نیست

    • پیستون جاسوپاپ دار باعث افت قدرت میشه حتی با واشر استاندارد ببندید، دنده 5 سبک باعث افت شتابتون تو اون دنده میشه کاملا هم عادیه، تنها راه درست کردنش برگردوندن دنده 5 فابریکه

  25. با سلام و عرض ادب به شما دوست عزیز
    برای موتور xu7 که لوازمی مثل:میل سوپاپ xum+،فنر سوپاپ xum،فولی ادجاست،هدرز۴,۱،اویل پمپ اروپایی تقویت شده،و احتمالا پورت و پولیش سر سیلندر و ایسیو فوری
    به نظرتون با این لوازم زیر موتور؛یعنی میل لنگ،شاتون،پیستون،بوش پیستون رو xum ببندم قدرت بیشتری میگیرم یا mi16 نسل ۱
    و اینکه اگر موتور با این لوازم تقویت بسه برای معاینه فنی مشکلی ایجاد میشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • با زیر موتور xum توان بهتری میگیرید، اگر مپ درستی داشته باشید معاینه فنی هم میتونید بگیرید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *