تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام من یدونه ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم تمام تقویت هست آیا

    میشه دوباره تقویت کرد؟

    • چه لوازمی نصب کردید؟

  2. سلام وقت بخیر. برای تقویت پژو برای استفاده در شهر و گاها جاده چی پیشنهاد میدید؟ درحدی که مصرف سوخت بهینه بشه و شتاب و قدرت ماشین هم بهبود پیدا کنه

    • برای استفاده شهری، منیفولد xum، میل سوپاپ xum و هدرز 4-1 رانربلند اچ زد پاور ببندید، شتابتون خیلی بهتر میشه اما در مصرف سوخت تاثیر نداره

  3. ۴۰۵ دارم ازز ۱۶۰ تا زیاد نمیره فوقش ۱۷۰ تا هر مکانیکی هم میبرم

    کسی نمیدونه دردش چیه لطفا رهنمایی کنید

    • شمع،وایر و کویل رو چک کنید، کمپرس بگیرید و کاتالیزور رو هم چک کنید نریخته باشه

  4. سلام من ماشینم 405 مدل 88 هست و لوازم شامل هدرز 421 کیت مکش منیفولد xum سرسیلندر xum و میلسوپاپ xum plus با فولی ادجاست داره و ریمپ هم شده. میخاستم بدونم برای افزایش شتاب تعویض گیربکس موثره؟ بعضی مکانیک ها بهم گفتم گیربکس سمند ef7 بندازم ایا ممکنه؟

    • گیربکس سمند فقط توی دنده یک و کرانویل پینیون متفاوته،لازم نیست کل گیربکس رو تعویض بکنید، فقط شتاب پر شدن دنده هاتون بیشتر میشه

  5. درود. برای تقویت موتور xu9 کاربراتوری چیکار میشه کرد؟؟

    • فقط براش هدرز هستش، اگر قصد تقویت دارید اول انژکتور کنید

  6. سلام من elx مدل ۹۰ موتور XU7J4P/L4 بخرم فول تقویت کنم بهتره یا elx xumمدل ۹۵ ؟!!!
    هردو تقویت بشن کدوم سرعت و شتابش بیشتره ؟؟؟؟!!!
    لطفا جواب بدید

  7. سلام و عرض ادب
    پارس موتور هزار۲۰۰۰ 16 سوپاپ XU7J4P/L4 داشبورد قدیم
    و
    پارس xum 8 سوپاپ داشبورد جدید

    هردو فابریک بخوای تقویتشون کنی کدوم بهترن قوی تر میشن .
    هردو ب هزینه تقریبا 60 میلیون تقویتشون کنی
    .من میخوام بخرم یکیشون تقویت کنم کدومو بردارم
    ک توی درگ کدوم بهتره لطفا راهنمایی کنید ک چند اسب قوی میشن خلاصه کدوم بهتر میرن توی جاده

    • موتور زانتیا توان بیشتری بهتون میده، میل سوپاپ، پیستون تراکمی و هدرز 4-2-1 انجین ارتز بهترین راه تقویت این موتور هستش

  8. سلام برای قدرت گرفتن ۱۷۰ اسب بخار دقیقا چه لوازم هایی باید خریداری کنم واسه موتور xu7

    • کسی تا حالا از این موتور 170 اسب نگرفته

  9. سلام و عرض ادب

    بهترین و قوی ترین ایسیو برای ای ال ایکس ۲۰۰۰چیه؟؟!!!
    برای موتور پارس elx 2000 منظورمه

    من elx 2000 دارم دریچه گاز فابریک ۲۰۰۰و مانیفولد خودش رو نگه دارم
    یا دریچه گاز نیسان و مانیفولد جدید بندازم ؟!!
    کدوم تقویتی تره ؟!*

    • موتور ماشینتون xum هستش؟

  10. سلام من یه 405 جی ال ایکس دارم میخوام موتورشو عوض کنم. بنظرتون چه موتوری روش بندازم بهتر جواب میده؟ موتور mi16 یا gti6 یا 3000 زانتیا؟

  11. سلام آیا شاتون xum با پیستون تراکم ۱۱/۱ هورنت قابل نصب هست روی ۴۰۵ ؟؟
    یا باید دوتاشون از یک برند باشن ؟
    و اگر شما نظر بهتری دارین لطف کنین بگین
    ممنون

    • پیستون کدوم موتور ؟ ربطی به برند نداره

  12. سلام کیت مکش استیل جنس عالی حرفه چند اسب میده ؟
    اگزوز بلوچی هم خوبه براxu7

    • کیت مکش استیل بعد از داغ شدن هیچ اسبی نمیده بهتون

  13. سلام برای تقویت پارس xu7 تا ۱۳۰ ۱۴۰ اسب باید چیکار کنم ؟
    در ضمن معاینه فنی برام مهمه چیکار کنم که به مشکل بر نخورم و آیا میشه واسه ماشین تقویت شده مجوز گرفت که دیگه تو معاینه فنی و راهنمایی رانندگی به مشکل بر نخورم؟

    • زیرموتور xum
      میل سوپاپ استیج 2
      فولی ادجاست
      پورت سرسیلندر
      منیفولد کامل xum
      هدرز 4-1 اچ زد پاور

      اگر مپ خوبی داشته باشید، معاینه فنی هم میتونید بگیرید

  14. سلام و عرض ادب

    بهترین و قوی ترین ایسیو برای ای ال ایکس ۲۰۰۰چیه؟؟!!!
    من elx 2000 دارم دریچه گاز فابریک ۲۰۰۰و مانیفولد خودش رو نگه دارم
    یا دریچه گاز نیسان و مانیفولد جدید بندازم ؟!!
    کدوم تقویتی تره ؟!*

    • منظورتون موتور xum هستش؟

  15. دوست عزیز ممنون میشم این سوالم رو هوم جواب بدین

    گیربکس ۱۹۷۵ یا ۱۹۷۷ ببندم با کیت صفحه دیسک زانتیای (دیسک و صفحه والئو یا دایکن)فلایویل زانتیای برای دور بالا تاثیری داره یا ن و اینکه گیر بکس دست چین کنم چی
    هر راهی میزنم که از این بن بست ۱۸۰ تا ۱۹۰ تا در بیام ولی قفل شدم تو این مساله

  16. با درود و خسته نباشید خدمت شما و همکاران گرامی و عزیزانی که اینجا درخواست و نظرات مختلفی داشتن
    پارس مدل ۹۱
    ایسیو زیمنس
    موتور تازه تعمیر حدودا ۱۰۰ هزار تا روش رفتم و موقع تعمیر پیستون اعظام ارتقا یافته انداختم
    گیربکس ۱۷۷۷ یا همون فابریکی خودش
    بدون تغییر و دستکاری دنده ۴ تا ۱۷۰ میومد بعد که میکردم ۵ نهایت ۱۸۰ بیشتر نمیرفت
    اونموقع ایسیو فابریک بدون دستکاری بود و دور موتور رو با ۶۳۰۰ محدود بود
    دنده ۱ سرعت ۵۰
    دنده ۲ سرعت۹۰
    دنده ۳ سرعت ۱۲۰
    دنده ۴ سرعت ۱۷۰
    دنده ۵ خیلی خوب تو بهترین حالت ۱۸۰ نهایت اونم با کلی جون کندن
    خیلی دوست داشتم ماشینم دور بالای خوبی داشته باشه بیشتر دور بالا دوس دارم تا شتاب
    برای همین یه سری لوازم ساده بستم مثل:
    دریچه گاز نیسونی
    منیفولد ایکس یو ام
    مپ سنسور دو اورینگ اصلی
    هدرز رانر کوتاه فولادی(هزینه استیل رانر بلند ۴/۲/۱ زیاد بود برام نتونستم بگیرم )این هدرز فولادی ۴/۱ رو گرفتم ۱ تومن
    سنتز رو ۵۵ کردم با فلکسی لرزش گیر که دیکه شکستن و اذیت کردن اگزوز کم تر بشه
    خمره عقب توربویی
    و دنده ۵ گیربکس رو ۴۳/۳۷ انداختم
    صفحه والئو پی اچ سی نو انداختم
    و با دستگاه دیاگ آمپر آب رو کم کردم و دور متور رو بردم رو ۷۰۰۰ و کاتاف رو فعال کردم

    پیش خودم گفتم حداقل با این چیزا ۱۰ اسب به ماشین اضاف شده و حداقل ۲۰۰ تا رو پر مبکنه ماشین

    اما نشد از لحاظ قدرت و سرعت و روان بودن خبلی تغییر کرده خیلی راضیم ازش ولی همچنان مشکلم دنده ۵ و دور بالا هست که بیشتر ۱۹۰ تا نمیره تو بهترین حالت ۱۹۰ تا

    خلاصه پاک رفته رو‌مخم یه پژو تو حالت راحتش ۲۰۰ تا رو میره چه برسه بخاد ای لوازما ببندی
    شیرین راحت تا ۱۷۰ دنده ۴ میاد راضیم ولی دور بالام شده مساله دنده ۵
    کمپرس موتور گرفتم چون میگفتن پیستون عظام کمبود کمپرس داره و به نوعی ضعف
    کمپرس کرفتم به ترتیب:
    سیلندر ۱ با۱۵۰ پی اس ای
    سیلندر ۲ با۱۰۰ پی اس ای
    سیلندر ۳ با ۱۴۵ پی اس ای
    سیلندر ۴ با ۱۵۵ پی اس ای

    منتهی اون بنده خدا که کمپرس گرفت یادش رفته بود رله دوبل رو قط کنه نمیدونم این کار تو میزان دقیق تر کمپرس تاثیر داره یا ن به هر حال میزان کمپرسا همینقدر بود

    و مقداری روغن تو سیلندر ۲ که ۱۰۰ بود ریخت و دوباره کمپرس گیری کردیم و عدد ۱۶۰ رو‌نشون داد که گفتن احتمالا رینگ سیلندر۲ ضعیف یا برعکس بسته شده و کمپرس رد میکنه

    حتی خواستم قبل از این کارا دنده ۵ رو شماره ۵۰/۳۳ بندازم که گفتن فایده نداره و یکی دیکه کفت۴۷/۳۱ ببند که هنوز امتحان نکردم

    واقعا دیکه پاک گیج گیجم نمیدونم چیکار کنم خیلیا میکن با اینکه پیستونت گود ولی کمپرست خوب و دست به موتور نزن
    حتی خواستم میل سوپاپ پژو ۲۰۰۰ ببندم و یا ایکس سو ام پلاس گفتن اول درد و عیب دور بالات پیدا کن بعد میل سوپاپ ببند

    از شما دوست عزیز که اهل فن هستین و دوستان عزیزی که نظراتشان رو بیان میکنن خواهش میکنم منو راهنمایی کنید والله که هر دری زدم که بتونم رفع عیب کنم ولی انگار خیلی از دوستان و تعمیر کارا سر در نمیارن یا انقذ نطر دادن که تو همه نظرا پاک گیج شدم

    ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    سپاسگذارم از دوستان

    • موتورتون در حال حاضر چندین مشکل داره
      پیستون عظام که به اسم ارتقا یافته خریدید باعث کاهش تراکم و کاهش قدرت ماشین میشه
      موتور باید باز بشه و یه پیستون استاندرد نصب کنید تا کمپرس همه سیلندرا به حداقل 160 برسه
      هدرزی که خریدید احتمالا هدرز استانداردی نیست و باید یه هدرز استاندارد مثل 4به 1 اچ پاور نصب میکردید
      سنتری که خریدید سایز اشتباهیه و باید سایز51 نصب میکردید.
      مپ سنسورتون اشتباه نصب شده و باید از مپ سنسور فابریک ماشین استفاده کنید
      و در اخر میتونید میل سوپاپ xum نصب کنید
      با دستکاری در گیربکس و دیسک و صفحه و فلاویل نمیتونید این مشکلات رو جبران کنید

  17. سلام. برای موتور xu7 نصب تراتل بهتر جواب میده یا منیفولد xum و دریچه گاز نیسان؟ و اینکه درکل برای گرفتن بیشترین توان ممکن از موتور بدون تغییر در زیر موتور چه کارهایی رو پیشنهاد میدید؟

    • بستگی به ستاپتون داره، میل سوپاپ استیج 1 ، هدرز و منیفولد xum

  18. سلام من یه سوال داشتم
    آیا تراتل ۴ دهنه ضرر هم دارد واسه موتور؟
    و تراتل چند اسب میده ؟
    و قیمتش هم مهم نیسته فقط میخواستم بدونم ضرر داره یا نه ؟
    و میشه استفاده شهری ازم کنم ؟

    ممنون میشم به این چند سوال جواب بدین
    در ضمن موتور xu7 هستش

    • تراتل اگر بدون فیلتر استفاده بشه بله ضرر داره و نمیشه استفاده شهری داشت ازش، تواندهی مربوط به ستاپ موتوره

  19. سلام من سمند xu7 مدل ۹۴ دارم با ۲۱۰ هزار کارکرد چه وسایلی برای تقویتش لازم است ممنون

    • بعید میدونم با این نقدار کارکرد زیرموتور هنوز سالم باشه، بهتره از تعویض بوش و پیستون شروع کنید و بعد میتونید مراحل رو به ترتیب انجام بدید

  20. سلام پیج اینستا یا کانال تلگرام دارید ؟

  21. سلام
    من پژو گیج وسط دارم
    میخوام سرسیلندر شمع کج بزارم
    مشکلی نداره ؟

  22. سلام مشکل واشر زدن موتور 1800چطوری رفع میشه ؟راه حلی پیدا شده تا حالا ؟

    • بله واشر خوب،مکانیک خوب،استفاده نکردن از سی ان جی

  23. سلام عزیز خدا قوت، ببخشید برا پژو ۴۰۵ مدل ۸۷ تو دلی گیربکس ۱۷۷۳ گذاشتم سرعتش خوب شده موتور فابریک خواستم برا راندمان بهتر موتور تقویت در حد معمول چیکار کنم هزینه در حد ۱۰ تمن بشه؟ممنون میشم راهنمایی کنید در پناه حق.

    • اگر موتور سالم و نو هستش میل سوپاپ استیج 1 و در غیر این صورت میل سوپاپ xum به همراه هدرز 4-1 اچ زد پاور و منیفولد کامل xum

  24. اونوقت برای مصرف شهری مشکلی نداره؟
    بعد مصرف سوخت چقد تغیر میکنه تقریبا؟؟
    و اگه بخوام برم سراغ توان های بالا تر تا 130 135 به چی نیازه؟

    • مصرف حدود نیم تا یک لیتر بالاتر میره، برای توان 130 اسب همین ستاپ با پورت سرسیلندر و میل سوپاپ استیج 2

  25. با سلام خسته نباشید
    اگه بخوام تقریبا 120 تا 125 اسب بگیرم چه لوازمی نیازه?? ماشین 405 قیمت تقریبی رو هم لطف کنید
    چقد روی مصرف سوخت تاثیر داره؟؟
    و برای استفاده شهری مشکلی نداره؟؟

    • لوازمی که نیاز دارید
      پیستون تراکمی 10.3
      میل سوپاپ استیج 1 و یا xum پلاس
      هدرز 4-1 رانر بلند اچ زد پاور
      پکیج کامل منیفولد xum با دریچه گاز نیسان

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *