تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام برای موتور پژو ۴۰۵ سرسیلندر شمع کج بندازم و زیر شمع کج و میل دوریش ۲۸۰ و لیفت ۱۲ بنظرتون چند اسب میده؟و میشه استفاده شهری کرد؟

    • باید منیفولد شمع کج و هدرز هم بندازید،و برای زیرموتور شمع کج بلوک باید چدن بشه، اگر درست ستاپ بشه حدود 135 تا 140 اسب میده

  2. طبق تجربه من منیفولد xum و دریچه گاز نیسان،هدرز 4.2.1،میل سوپاپ لیفت 12 دیوریشن 270،پیستون تراکم 10.5:1،پورت سر سیلندر،شمع و وایر تقویتی،فولی ادجاست حدود 125 اسب توان میده که الان حدود 50 الی 60 میلیون هزینش هس

    • بله و بیشتر هم میشه توان گرفت، و البته هزینه تمام شده میتونه کمتر از نصف مبلغی که گفتید باشه

  3. سلام من یه سمند دارم مدل۸۸ هست۲۴۰ هزارتا کار کرده تا حالا موتورشو باز نکردم اگه بخوام۱۰تا ۱۵ اسب ازش قدرت بگیرم باید چیکار کنم مرسی از راهنمایی تون

    • با توجه به کار کرد موتور، میل سوپاپ xum ،هدرز و منیفولد xum مناسب شماست

  4. سلام خدمت اساتید محترم ودوستان عزیز ببخشید من به نکاتی باید اشاره وتوضیح بدم خدمت دوستداران تقویت خودرو
    خیلی از دوستان صحبت از شمع ووایر وکیت مکش میکنن این قبیل تقویت بحساب نمیاد واسب بخاری تولید نمیکنه اینا فقط نیروی تلف شده اصل موتور برمیگردونه تقویت نیستن تقویت یعنی گرفتن اسب بخار که موجب قدرت وشتاب میشه وگرفتنش خیلیم سخت وبه راحتی که کیت مکش ومیل سوپاپ وهدرز ببندی ۱۵اسب میده نیست اینادور از واقعیته کیت مکش ومیل سوپاپ وهدرز فقط میل سوپاپ میتونه اسب بده درصورتی که پورت پولیش حداقل شده باشه اونم ۴الی ۵اسب میده اسب بخار از افزایش حجم نسبت تراکم میشه گرفت که مستلزم تغییر در لوازم موتوری مثل پیستون شاطون میلنگ میل سوپاپ وسرسیلندرحتی ایسیو هست ولاغیر وگرنه شمع ووایر وکویل ومکش ومنیفولد وهدرز ودریچه گاز بزرگ اینا بهینه میکنه اگه به کارخود کمپانی توجه کنیم موتور ارتقاع یافته باموتور پیشین خودش تفاوتهاش ببینی متوجه میشی پس هزینه الکی نکنید اگه کسی هم میگه من با مکش وشمع وهدرز قدرت گرفتم تلقیح محضه باتشکر یاحق

    • اغلب مواقع شمع و وایر حتی قدرت تلف شده رو هم نمیتونن برگردونن، میل سوپاپ مهم ترین قطعه در توان یک موتوره برای مثل از موتور پژو با زیرموتور فابریک با لوازم به اصطلاح دورچین میشه بالای 120 اسب گرفت، که 35 اسب بیشتر از فابریکه در حالی که اگر فقط زیر موتور xum تراکمی ببندیم با بقیه لوازم فابریک، حدود 10 اسب یا کمتر به قدرت ماشین اضافه میشه.

  5. سلام خسته نباشید.
    من ی ای ال ایکس دارم مدل ۹۰
    میخوام تقویتش کنم ،
    چه میل سوپاپی
    با چه شمع و وایری
    و مکش و هدرز و سنتر چ مارکی
    و مانیفولد ۲۰۰۰ فابریک باشه یا عوض کنم
    و دریچه گاز ۲۰۰۰ فابریکشو بزارم یا با دریچه گاز نیسان عوض کنم لطفا جواب بدید.

    چ تغییراتی غیر از این موارد میشه داد.

    و هزینه تغریبی رو لطف کنید .!؟

    • میل سوپاپ جی تی ای 6 با فولی ادجاست
      شمع و وایر مهم نیستن
      کیت مکش
      هدرز اچ زد پاور
      سنتر 51
      منیفولد 2000 به همراه دریچه 2000 هم خوب جواب میده

  6. سلام . برای پارس مدل 93 یورو 4 ای سی یو کروز در چند مرحله بترتیب اولویت اثر بخشی چه قطعاتی را

    تعویض کنم که استفاده شهری دور ارام بدون لرزش و با مصرف سوخت مناسب داشته باشم .

    موتور جون نداره و در جاده خیلی تنبل هست و بیش از 9/5 لیتر مصرف داره و گرم میکنه . ایا تخلیه

    کاتالیزور تاثیر مثبتی داره ؟ ممنون می شوم خیلی مبتدی مراحل را شرح دهید .

    • اول میل سوپاپ xum بعد هدرز و در اخر منیفولد xum

  7. سلام بنده ۴۰۵ دارم میخوام تقویتش کنم برا درگ

    و چه لوازم هایی ببندم که تا ۱۵۰ اسب بگیرم ازش هزینه اش هم چقدر در میاد؟

    • زیر موتور xum تراکمی، میل سوپاپ استیج 3،فولی ادجاست، هدرز 4-2-1 انجین ارتز،سنتر مستقیم 51، منبع سورن توربو، منیفولد xum و پورت اصولی سرسیلندر

  8. سلام میخوام برای تقویت موتور شتاب عالی قدرت بیشتر موتور

    دور موتور عالی چه وسایل هایی ببندم پرشیا مدل ۹۲ موتور xu7

    • میل سوپاپ استیج 1، هدرز رانربلند اچ زد پاور، منیفولد کامل xum بهترین تغییرات برای شروع هستند

  9. سلام خسته نباشید
    برای تقویت پارس xu7 مدل ۹۹
    این قطعات رو میخوام بزارم لطفا در صورت امکان بگید حدودا چند اسب میگیرم و اگر مقدور بود هزینه حدودی رو هم بگید ممنون میشم
    لطفا بگید زیر موتور xum تحمل دور موتور ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ رو داره؟ اگر در اینده بخوام توربو نصب کنم چطور؟
    اگر خیر لطفا راهنمایی کنید چه قطعاتی بهتره
    سر سیلندر ۱۶ سوپاپ
    زیر موتور xum
    هدرز ۱-۲-۴
    میلسوپاپ استیج دو
    منیفولد xum
    دریچه گاز نیسانی

    انژکتور قویتر

    • برای دور موتور بالای 7000 باید زیر موتور رو به هماره فلایول بفرستید تا براتون بالانس کنیم، باز زیر موتور xum ، هدزر 4-2-1، میل سوپاپ استیج 2،فولی ادجاست، منیفولد کامل xum و پورت اصولی سرسیلندر میشه حدود 135 تا 140 اسب گرفت

  10. سلام ممنون میشم جواب این سوالمو بدی
    اگه میل سوپاپ استیج یک xu7رو بر ۴۰۵نصب کنم باید پورت سرسیلندرو تراش بدم؟و
    بعد این میتونم میلنگ رو تقویت بدم

    میخوام تقویت کنم هم شتابش بهتر بشه و هم گیربکس دستچین میندازم برای دور بالا میخوام با زانتیا تقویت یا پرشیا تقویت کل کل کنم
    داخل موتور چیرو تقویت کنم دقیقا؟؟؟؟؟؟

    • برای تقویت زیر موتور بهتره زیر موتور xum نصب کنید، که در اون صورت بهتره میل سوپاپ استیج 2 بندازید به همراه پورت سرسیلندر، اگر میخواید زیر موتور فابریک بمونه فقط از میل سوپاپ استیج 1 استفاده کنید

  11. سلام من پارس xu7 مدل ۹۷ دارم ریمپ کردم میخوام ۱۲۰ اسب قدرت بگیرم چی ببندم

    • میل سوپاپ استیج 1، هدرز رانر بلند اچ زد پاور ، منیفولد xum حدود 115 تا 120 اسب میده

  12. سلام من یه پرشیا مدل ۹۲ گیربکس زانتیا دارم برای تقویتش چیکار کنم که پابه پای elx بره خیلی خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید درضمن یدونه ریمپ زدم

    • یا یه هدرز و مکشم پا به پا راه میره اما اگه میخواید قوی تر از elx باشه، میل سوپاپ استیج 1 نصب کنید

  13. سلام خوب هستین میشه بجای منبع سورن توربویی منبع بلوچی برای تقویت ماشین استفاده کرد

    • از راندمان خروجی منبع بلوچی اطلاعی ندارم

  14. سلام ماشینم موتور XU7 هست زیر موتوریش رو XUM کردم چه کاری باید انجام بدم که ماشین روی داینو ۱۳۰ اسب بگیره

    • میل سوپاپ استیج 2، هدرز و منیفولد xum

  15. سلام برای پرشیا گیربکس زانتیا مدل ۸۹ گفتین هدرز 4_1 HZ پاور رانده بلند یا راند کوتاه نصب کنم

    • هدرز رانر بلند اچ زد پاور

  16. سلام من یه پارس ۸۹ دارم برای سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر و شتاب ۷ ثانیه ای چه کار های باید انجام بدم

    • برای این موارد ماشین باید توربو بشه عزیز، حدود 200 میلیون به بالا هزینه داره

  17. سلام میل سوپاپ XV7 پلاس بهتره یا XUM

  18. سلام من یه پرشیا ۸۹ گیربکس زانتیا دارم برای تقویت تا ۱۳۰ اسب چه کار های باید انجام بدم

    • میل سوپاپ استیج 2
      فولی ادجاست
      منیفولد xum
      هدرز 4-1 اچ زد پاور
      سنتر 51
      منبع سورن توربویی
      تراکم 10.3 به بالا
      پورت سرسیلندر

  19. سلام من روی موتورxu7 میلسوپاپ xum انداختم ولی هیچ تاثیری ازش ندیدم چرا؟! ممنون میشم راهنمایی کنید

    • علت های مختلفی میتونه داشته باشه
      ضعیف بودن اببندی سوپاپ ها
      ضعیف بودن رینگ پیستون
      جرم گرفتگی شدید پورت سرسیلندر
      مپ اشتباه ایسیو

  20. سلام خسته نباشید من یه ۴۰۵ دوگانه مدل ۹۲ دارم میخوام تقویتش کنم میخواستم بدونم چه لوازم هایی ببندم که تا ۱۶۰ یا ۱۷۰ اسب بخار بده و واقعا قوی باشه از نظر شما بزرگوار باید چکار کنم چی لوازمی باید بگیرم ؟

    ممنون از شما…

    • موتور هشت سوپاپ 160 اسبی یه موتور کاملا غیر شهری با استهلاک بالا میشه و به درد شهر نمیخوره

  21. سلام خسته نباشید
    برای خودروی ۴۰۵ فابریک اگر این لوازم هایی که میگم بگیرم تا چند اسب میده
    ۱ تراتل چهار دهنه یا دو دهنه کدومشون بهتره
    ۲ هدرز ۴ به ۱
    ۳ میل ۱۲ ۲۸۰
    ۴ کیت مکش استیل
    همینا دیگه

    خیلی خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید دستتون هم درد نکنه
    ممنون
    و اگر هم شما نظر بهتری دارین تا قدرت بسیار زیادی بگیرم مثلا ۱۴۰ یا ۱۵۰ اسب ممنون میشم کمک کنید

    • تراتل که هیچی
      هدرز 4-2-1
      میل 12-280
      زیر موتور کامل xum
      منیفولد xum
      کیت مکش پلاستیکی
      پورت سرسیلندر
      بین 135 تا 140 اسب میده اگر تیونر خوب نصب کنه

  22. سلام
    من یه 405موتور معمولی دارم و داخل خط شوتی کار میکنم بهترین راه برای تقویت موتورش که پا به پای ELx راه بره چیه

    • میل سوپاپ استیج 1 دور بالای فوق العاده ای میده، منیفولد xum و هدرز هم شتاب گیریتون رو بهتر میکنه

  23. سلام آقا خسته نباشید .
    ببخشید من یه ۴۰۵ دارم الان فابریک هسته و فقط یه ریمپ کردم میخواستم بدونم چه لوازم هایی ببندم که تا ۱۳۰ اسب داشته باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منیفولد xum، تراکم 10.3 تا 10.5 ، میل سوپاپ استیج 2،فولی ادجاست، پورت سرسیلندر، هدرز 4-1 اچ زد پاور، سنتر سایز 51

  24. سلام،بنده یک موتور xu7 دارم که در حد هدرز و منیفولد و پورت و ریمپ تقویت کردم،اما چون توی شهر بیشتر رانندگی میکنم نمیخواستم میلسوپاپ عوض کنم البته میل xumدارم با دیوریشن فابریک،اما میخواستم بدونم تایم گیری با فولی فابریک بهتره یا فولی شمع کج،چون فولی شمع کج نیم دندانه میلسوپاپ رو به عقب میکشه که تایم اصلی ماشین همینه که لحظه قیچی سوپاپ سوپاپها تقریبا یک اندازه باز هستند و کمپرس ماشین هم بالاتره،اما اگر فولی فابریک رو بذارم درلحظه قیچی ،سوپاپ هوا یه خورده بیشتر باز میشه که کمپرس رو پایینتر میاره،به نظر شما واسه دور بالا و سرعت نهایی کدوم فولی بهتره،ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    • فولی شمع کج ریتاردتره که باعث میشه دور بالاتون بهتر بشه

  25. سلام خسته نباشید..بنده یک ماشین پژو ۴۰۵ دوگانه سی ان جی کارخانه مدل ۹۵ دارم میخام تقویت کنم نظرتون رو میخاستم بپرسم ک چیکار باید بکنم ک هم خوب تقویت بشه هم مشکلی براش پیش نیاد باتوجه ب اینه دوگانه هم هست؟؟آیا میشه ریمپ هم انجام بدم..ممنون میشم جواب بدین❤️

    • نصب میلسوپاپ xum
      نصب مینفولد xum
      نصب هدرز
      و در اخر هم حتما ریمپ بشه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *