تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام مهندس جان من ماشینو تقویت کردم
    منیفولد xum.دریچه نیسان.کیت مکش.هدرز سنتر منبع توربو.
    میل سوپاپ xum.گاز میزنم به ماشین فوری آمپر میکشه. واتر پمپ سرسیلندر رادیاتور همه چی رو نو بستم
    ولی ماشین مپ نشده هنوز یعنی داینو کنم مشکلم حل میشه

    • احتمالا نسبت سوخت و هوا بهم ریخته با ریمپ درست میشه

  2. سلام ببخشید برای xu7 دوگانه کارخانه مانیفولد xum میشه نصب کرد ؟؟؟ و اینکه ماشین از روان بودن در نمیاد و سوخت و هوا به هم نمیخوره و میشه از گاز استفاده کرد؟؟؟؟؟ و اینکه چیکار کنیم تو حالت گاز بهتر راه بره؟؟

    • بله میتونید نصب کنید مشکلی نداره

  3. سلام استاد من سمند ۸۱ دارم ایسیو اس ال ۹۶ ریمپ نمیشه با بیست میلیون جه کارهای انجام بدم برای تقویت البته خودم ورودی هوا خروجی سرسیلندر نود درجه بود درست کردم ماشیمنم با همین یه کار ایاف یون تیوفایو به راحتی میگیره اما میخوام وقوی تر بشه

    • اولین کار تعویض ایسیو به زیمنسه

  4. سلام خسته نباشید
    بنده سمند ۹۶ دارم ایسیو زیمنس پارسال بخاطر مصرف سوخت بالا تو شهر خودمون ریمپ زدم ولی مصرف اصلا پایین نیومد( موتور فابریک کارکرد ۱۱۶۰۰۰) جدا از این بنظرم بالا تر هم رفته هنگام گاز دادن هم حس میکنم ضعیفتر شده کولر هم اگر روشن باشه باد گرم میزنه موقع گاز دادن ولی موتور هم زور میزنه انگار که محدود شده باشه یا یه همچین چیزی!
    بنظرتون مشکل از ریمپ هست یا موتور بعد برای بودجه ۱۰ تومن چه تقویتی میتونم انجام بدم ؟

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان به همراه میل سوپاپ xum بله مشکل از ریمپه

  5. سلام و وقت بخیر دوست عزیز من میخوام روی روی ماشینم منیفولد xum و دریچه نیسانی ببندم به نظرتون سوزن سوخت xum خوبه براش یا زانتیایی و کدوم یکی سوخت رو بالاتر میبره

  6. سلااام استاد،،خسته نباشید
    پژو مدل87گیج وسط دوگانه دستی دارم،،چن ساله روگاز کارمیکنه بسیار عالیه،،خواستم ببینم منیفولدxumودریچه نیسانی میتونم ببندم،،،روگاز مشکل نداره؟

    • خیر میکسر به کاپوت گیر میکنه

  7. سلام خسته نباشید لطفا جوابمو بدید!!!!
    من میخوام یه ماشین پژو ۴۰۵ بگیرم و خودم کامل بازسازی کنم ،میشه موتور xu7 رو وردارم و موتور تیوفایو ببندم روش؟؟ هزینه ی کامل موتور کامل و دورچین و ادوات برقیش چقدر میشه لطفا جواب بدید ممنون

    • تعویض موتور به تیوفایو قانونی نیس

  8. سلام دریچه گاز نیسان با فلنج روی مانیفولد فابریک پژو ۴۰۵ هم تاثیر داره توان میدهد؟

  9. سلام میخوام منیفولد xum دریچه گاز نیسان ببندم با میل سوپاپ xum بعد اینکه خروجی ماشین قبلا تقویت کردم هدرز و این چیزا فقط ایسیو ماشین ssat هستش بنظرتون مشکل ایجاد میکنه تو نصب

    • اگر فلش دار باشه مشکلی نداره

  10. سلام
    وقت بخیر ماشینم سمند مدل 89 به تشخیص میکانیک یک عدد از شاتون های ماشین شکسته یا بوش و سرسیلندر ماشین هم تراش دومه.
    بنظر شما موتور کامل عوض کنم یا همین موتور رو تقویت کنم ببندم یه قطعات و کارایی که جدا از تقویت عمری هم بشه ماشین.
    سرسیلندر شمع کج یا هر نظر دیگه که خودتون دارین.
    حدود 50 با میکانیک میتونم خرج کنم.
    لطفاً راهنمایی کنید.
    بار هم بعضی وقتا میبرم. از بوشهر مزاحمتون میشم و هوا خیلی گرم میشه اکثر اوقات و برای جاده می‌خوامش که نزارتم‌

    • تعمیر کامل موتور بستگی به اسیب دیدگی قطعات داره معمولا شکستن شاتون باعث اسیب به تمام قطعات میشه و موتور باید تعمیر کامل بشه

  11. سلام. ممنون که وقت میزارید و به سوالاتمون جواب میدید. لطفاً بگید در صورت تغییر زیر موتور xu7 به xum، تراکم از 9.3 بالاتر میرود و 10.2 میشود، برای بالاتر بردن تراکم چه پیستونی میتوان استفاده کرد.

  12. سلام عزیز خسته نباشید جسارتا من شنیدم از خیلیا که میل سوپاپ پژو ۲۰۰۰ بهتر از xum جواب میده ایا درسته؟

  13. سلام خسته نباشید ۳۰ میل دارم می‌خوام ماشینم تقویت کنم افزایش شتاب وحشی ..و سرعت می‌خوام چه لوازمی ببندم و حدودا هر کدوم لوازم چنده؟ با تشکر ؟

  14. سلام داش من نیم نو گرفتم با دریچه گاز و منیفولد xum میل سوپاپ هم دادم xumبستن چه با شمع های سوزنی اگر یک هدرز ببینم میخواستم ببینم حدود چند اسب میشه ماشینم

  15. سلام اگه بخوام میل xum ببندم حتما ماشین باید ریمپ بشه؟

  16. سلام و عرض ادب
    عزیز جان همان طور که خودتون بهتر میدونید بعضی ستاپ ها به صورت جداگانه خیلی خوبه ولی در کنار هم یا جواب نمیده، یا آسیب میزنه. میخواستم بدونم این ستاپی که مینویسیم روی پارس دوگانه کارخانه ایسیو زیمنس مشکلی ایجاد نمیکنه؟ میشه بعد از انجام این تغییرات از سوخت cng هم استفاده کرد ؟ واینکه روغن موتور مناسب بعد از انجام تغییرات چی خوبه چون مطمئناً دیگه ۲۰w50 نمیشه استفاده کرد
    دریچه گاز نیسان با منیفولد xum و ریل سوخت xum
    میل سوپاپ استیج ۲
    زیر موتور xum با پیستون زانتیا ۱۸۰۰ و پمپ روغن زانتیا
    هدرز ۴-۲-۱
    پورت و پولیش

    لطفاً هر سه سوال رو جواب بدین. خیلی ممنون میشم ازتون

    • منیفولد XUM روی دوگانه دستی نصب نمیشه، زیرموتور XUM با پیستون زانتیا 1800 بسته نمیشه، روغن 20-50 استفاده کنید

  17. سلام خسته نباشید من پارس ایکسیو سون دارم بعد دورچین بالا رو کلاایکسو ام بستم بعد تودلی گیربکس استوک اروپایی خوبه توان گشتاور خوبی بهم میده گیربکس خوبی هست برای دور پایین دور بالا

  18. سلام
    موتور XU7 دوگانه فابریک ظرفیت تقویت سطح ۱ برای بالای ۱۲۰ اسب داره ؟

    • زیرموتور فابریک خیر مگر با کف تراشی سرسیلندر

  19. سلام خسته نباشد امکان تبدیل دوگانه سوز xu7 به xum هست یا مشکلاتی یه همراه داره؟

  20. فولی کمپرسور کولر و سر میلنگ سبک سازی بشه
    تاثیر روی قدرت و شتاب داره؟؟
    چه مارکی خوبه؟؟

  21. من ماشینم پارس مدل ۱۳۹۶ تا بودجه ۱۰تومن دارم چی

    نصب کنم براش چند اسب میتونم بگیرم از نظرتون؟

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان
      میل سوپاپ xum
      هدرز فولادی

  22. برا افزایش توان موتور با هزینه کم و بدون آسیب زدن به موتور. بهتره. 3 تا کار انجام بدیم
    1 نصب تقویت سیستم خنک کاری موتور با استفاده از افشانه آب رو رادیاتور و برنجی کردن رادیاتور
    2 نصب فن حلزونی 8 اینچ 2500 دور بین 200 تا 300cfm با فشار بین 1.2 تا 1.6
    3 شستشوی کاتالیز موتور یا ایجاد یک وایپس برای دور زدن کاتالیز
    4 نصب کیت هوا کش اسپرت و حذف لوله های ورودی هوا به موتور

    • 3 مورد اول مربوط به تقویت موتور نیست و مورد چهارم تاثیر جزئی داره

  23. سلام مجدد لوازم شما را از شماره 1تا10 انجام دادم فقط ۸ مونده نمی دونم سنتر چه سایزی باشه و منبع؟؟؟
    هر کسی یه چیزی میگه
    نظر شما چیه؟

  24. سلام تا مبلغ ۹تومن روی xu7 چیکار کنم خوبه؟

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان و میل سوپاپ xum

  25. با سلام برای ماشین تقویتی سنتر چه سایزی استفاده کنم و چه منبعی؟؟؟

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *