تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. باسلام خسته نباشید

    من ماشینم پارس مدل ۱۴۰۰ تا بودجه ۱۵تومن دارم چی

    نصب کنم براش چند اسب میتونم بگیرم از نظرتون

  2. سلام
    برای تقویت سورن پلاس چیکار کنم

  3. سلام وقت بخیر

    منبع بلوچی به ماشین توان میده ؟

    باتشکر از سایت

  4. سلام خسته نباشید
    ۴۰۵ دوگانه مدل ۸۹ دارم
    خواستم بدونم برای افزایش شتاب کدوم موارد رو میتونم انجام بدم و درحال حاضر چقدر هزینه بر میداره؟
    سرعت بالا مدنظرم نیست اما میخوام شتابش زیاد بشه

    و یه سوال دیگه اینکه برای واشر نزدن یا کمتر واشر زدن چه کارهایی انجام بدم؟
    با تشکر

    • منیفولد xum با دریچه نیسان
      میل سوپاپ xum
      هدرز

  5. سلام وقت بخیر
    ماشینم سمند مدل ۸۱هست با ایسیو sl96 موتور ماشینو باید تعمیر کنم بلوک سیلندر هم از قبل دوخته شده.میتونم یه موتور خوب جمع کنم که از لحاظ قانونی هم به مشکل نخورم.

  6. سلام .با سر سیلندر xum پورت پولیش شده میل اچ اچ و فنر سوپاپ اچ اچ و هدرز انجین آرت.و پیستون هورنت و میلنگ اروپایی سبک سازی شده و فولی میلنگ سبک و فولی آدجاست و سوزن انژکتور زانتیا و کیت هوا کامل xum ..گیربکس 1663و صحفه کلاچ گرافیتی بنظرتون 150اسب ماشین xu7 توان می‌تونه بده یا خیر .و همچنین خنک کننده روغن

  7. سلام وایر تقویتی برای تک سوز ودوگانه سوز فرق میکنه

  8. سلام وقت بخیر برای تقویت xu7 تا نزدیکای 150 اسب با هشت سوپاپ به صرفه تر هست یا با 16 سوپاپ کردن ؟
    و اگر هشت سوپاپ چه قطعاتی نیاز هست
    ممنون میشم پاسخ بدید

  9. سلام با هدرز مانیفولد سنتر منبع پولی سر میلنگ سبک سازی شمع وایر ک و دریچه نیسانی میشه ۱۱۰ اسب گرفت با ی ریمپ اوکی و سوال بعدی اینه که برای میل سوپاپ xum فولی ادجاست و فنر سوپاپ لازمه؟؟

    • معمولا خیر بین 100 تا 105 اسب، فولی نیاز نیست فنر توصیه میشه

  10. سلام ایامیشه نیم موتور .xu9. باشه و سرسیلندر xu7 ببندیم

    وایناروهم ببندیم برایی تقویت بهتر منیفول xumودریچه گاز

    نیسان وایسیو بوش m.7.4.4 ممنون میشم راهنمایی کنید

    • بله میتونید نصب کنید

  11. سلام برای سیستم اگزوز xum میشه از سنتر سایز 55 استفاده کرد با هدرز

    • سنتر 51 استفاده کنید

  12. سلام ببخشید داینو تاثیری تو قدرت ماشین داره؟؟

    • داینو برای تنظیم و ریمپ ایسیو هستش

  13. سلام
    با نصب هدرز برای سمند ایکس یو سون رام ماشین هم باید باز بشه؟

  14. سلام
    با نصب هدرز و سنتر میل سوپاپ xum و کیت مکش و ریمپ با واید بند مشکلی برای موتور xu7 در دراز مدت پیش نمیاد؟؟

    • خیر مشکلی پیش نمیاد

  15. سلام منبع سورن توربویی و منبع اسپرت مستقیم هاوارد کددم رو پیشنهاد میکنید؟

  16. سلام خسته نباشید
    سمند با موتور x7
    نصب هدرز و کیت مکش و میل سوپاپ xum و سنتر تاثیرش چشم گیر هست ؟؟

  17. سلام با هزینه حدود ۱۵ تومن برای xu7 چه لوازمی بگیرم و چند اسب اضافه میشه

    • منیفولد xum با دریچه گاز نیسان
      کیت مکش
      میل سوپاپ xum
      هدرز 4-1 استیل
      حدود 20 اسب

  18. سلام پیستون هورنت تراکمی ۱۱ برای موتور xu7 بنظر شما خوبه قبولش دارین ؟

    و اینکه با این پیستون استفاده شهری هم میشه ؟؟

    • برای شهری مناسب نیس

  19. سلام خسته نباشین بنظرتون با ۵۰ ملیون چ لوازمی بخریم و ممنون میشم بگین حدود چند اسب میده با ۵۰ ملیون

    • زیر موتور xum
      میل سوپاپ استیج 2
      فولی ادجاست
      منیفولد xum با دریچه گاز نیسان
      کیت مکش
      هدرز

      حدود 135 اسب

  20. سلام روی یه پرشیا xu7 می‌خوام بهترین تقویت رو بکنم تا سقف ۳۰ ملیون یا ۴۰ ملیون میشه راهنمایی کنین ممنون

    • زیر موتور xum
      میل سوپاپ استیج 2
      فولی ادجاست
      منیفولد xum با دریچه گاز نیسان
      کیت مکش
      هدرز

  21. ایا میتوانیم زیر موتور mi16 یا زانتیا ۲۰۰۰برای زیر xu7استفاده کنیم صر سینلدشم همون ۸ سوپاپ بمونه

    • خیر نمیشه به هم نمیخورن ام ای نسل یک ولی خودش بلوک الومینیومه و میخوره

  22. سلام من سمند موتور xu7 دارم با بودجه ی 3 میلیون تومن چه تقویت هایی میتونم روش انجام بدم؟

    • کیت مکش اقتصادی و میل سوپاپ xum

  23. با سلام
    موتور فابریک xu7
    فقط ریمپ تاثیر رو گشتاور یا قدرت داره؟؟

  24. سلام خسته نباشید یه پژو دارم با ایسیو s sat برای تقویت چیکار کنم تا سقف ۱۵ میلیون

    • منیفولد xum با دریچه نیسان، کیت مکش، میل سوپاپ xum ، هدرز

  25. سلام خسته نباشید
    ی پژو پارس مدل ۸۴ که سنتر و هدرز و شمع وایر و گیربکس دنده ریز دستچین و منبع بنزی هست
    ولی ماشین تو این چند روز هی ریپ میزنه
    میخاد خاموش شه . براش شمع و کوعل رو هن عوض کردیم ولی باز ریپ میزنه

    لطفا راهنمایی کنید

    • ریپ زدن خطا توی ایسیو میندازه، دیاگ بزنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *