تقویت موتور

موتور ایکس یو سون Xu7 ملقب به موتور پژو که همان موتور 8 سوپاپ 1.8 لیتری ایران خودرو می باشد.

این موتور در خودروهای 405، پژو پارس و سمند نصب شده و در حال حاضر این موتور بیشترین تعداد را بین ماشین های ایران خودرو دارد. بیشترین معروفیت این موتور به علت واشر زدن مکرر ان است که طی سالهای اخیر به علت کاهش کیفیت قطعات یدکی این قضیه بدتر نیز شده است.

سوال اینجاس که آیا این موتور امکان تقویت دارد و تا چه حد میتوان آن را تقویت کرد؟

چه لوازمی برای تقویت نیاز است؟ و هزینه تقویت این موتور چقدر تمام میشود؟

شاید خیلی ها بگویند چون این موتور 8 سوپاپ است پس برای تقویت مناسب نیست!!! این حرف به هیچ وجه درست نیست و تعداد سوپاپ در این موتور در اولویت اخر برای تقویت ان است.(به علت سوپاپ های بزرگ ان!!!!)

اما این موتور مشکلاتی را دارد که کار را برای تیونینگ سخت میکند اما خبر خوب اینکه قدرت گرفتن از این موتور در سطوح پایین(زیر 125 اسب) کاری راحت و کم هزینه است.

برای تقویت موتور Xu7 همانند هر موتوری باید ابتدا مشکلات ان را اولویت بندی کنیم.

1- مکش ضعیف : لوله های مکش پیچ در پیچ و طولانی این موتور یکی از مهم ترین علت های ضعف این خودرو در دور موتورهای بالا میباشد، تعویض این لوله ها با کیت مکش و فیلتر اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی به موتور شما دهد.

2 – میلسوپاپ ضعیف : مهم ترین مشکل این موتور میلسوپاپ ان است که لیفت فوق العاده پایینی دارد، با تعویض میلسوپاپ با نمونه های بهتر میتوان قدرت خوبی از این موتور گرفت.ارزان ترین گزینه برای شروع میل سوپاپ xum میباشد، اما پیشنهاد ما میل سوپاپ استیج 1 موتور Xu7 است.

3- منیفولد هوا و دریچه گاز : منیفولد فابریک این موتور برای دور پایین طراحی شده و بدترین عملکرد را در دور میانی(4000 تا 5500) دارد که ناحیه مهمی در هنگام شتابگیری است. یکی از دلایل اصلی کم بودن ماکسیمم گشتاور این موتور روی داینو هم همین علت است.و مشکل مهم تر این منیفولد دریچه گاز با سایز پولکی 42 میلیمتر است که ورودی هوای ان را از دور 4500 به بعد به شدت محدود میکند.بستن دریچه های بزرگتری مانند زانتیا با پولکی سایز 48 هم تاثیری در بهبود ان ندارد زیرا که ورودی این منیفولد از سمت دریچه گاز 44 میلیمتر است و به علت وجود واشر امکان بزرگ کردن ان وجود ندارد. تعویض منیفولد فابریک، با منیفولد Xum با دریچه گاز نیسان یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت شهری این موتور محسوب می شود.

4- تراکم پایین : تراکم این موتور با توجه به انژکتوری بودن ان (کنترل جرقه با ایسیو) بسیار پایین است(تراکم 9.3 طبق کاتالوگ کارخانه). حتی با بنزین معمولی میتوان تراکم را بین 10 تا 10.3 بالا اورد. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش تراکم موتور مراجعه کنید.

5- منیفولد دود :در این موتور بر خلاف موتور تیوفایو منیفولد دود بهتر طراحی شده که باعث میشود هدرز برای این موتور به اندازه تیوفایو جوابگویی نداشته باشد. اما اگر با انجام مراحل قبل همچنان نیاز به قدرت بالاتری داشتید، میتوانید هدرز رانر بلند Xu7 برند Hzpower را نصب کنید.

6- تایم بندی سوپاپ ها : اگرچه دیوریشن میلسوپاپ فابریک به نسبت بالاس اما به خاطر ادونس زیاد میلسوپاپ بازدهی خوبی ندارد. دومین کار برای تقویت این موتور استفاده از فولی ادجاست چیتا کم و تایم گیری بهتر میلسوپاپ است. با میل سوپاپ استیج 1 نیازی به فولی ادجاست ندارید.

7-پورت های سرسیلندر : پورت های ورودی هوای سرسیلندر بسیار بد طراحی شده اند که ورودی هوا را در لیفت های بالاتر از 10 میلیمتر محدود میکند، این یکی از دلایلی است که میلسوپاپ های قوی تر از Xum روی این موتور جوابگویی بالایی ندارند(به دلایلی مثل تراکم و حجم موتور که اغلب تیونرها میگویند، نیست) در صورت پورت اصولی سرسیلندر این مشکل تا حدودی حل میشود اما به علت نداشتن پایه مناسب شکل پورت، این مشکل قابل حل نیست.

8- سیستم اگزوز : برای قدرت های پایین تر از 110 اسب ارتقا سیستم اگزوز جوابگویی چندانی نخواهد داشت.برای قدرت های بالاتر میتوان از سنتر سایز 51 و منبع ای اف سون توربویی استفاده کرد.

9- زیر موتور : این موتور با حجم 1761 سی سی یکی از پر حجم ترین موتورهای ساخت داخل میباشد اما با توجه به گشتاور ذاتی کمتر در دورهای میانی همچنان میتوان با تعویض زیر موتور با قطعات Xum ، که قطعات بهینه تری دارد، حجم ان را ارتقا داد و به 1905 سی سی رساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب افزایش حجم موتور مراجعه کنید.

10- سوپاپ ها : سایز بزرگ سوپاپ های این موتورباعث شده تا قدرت گرفتن از این موتورتا حدود 130 اسب سر چرخ کار نسبتا ساده ای باشد.(موتور فابریک 85 اسب سر چرخ دارد) در قدرت های بالای 150 اسب سایز سوپاپ ها محدود کننده شده و افزایش قدرت را سخت و سخت تر خواهد کرد.

از انجایی که بلوک موتور و اکثر قطعات زیر موتور با موتور زانتیا 1800 و پارس ELX یکسان میباشد، میتوان سرسیلندر این موتور را با نمونه 16 سوپاپ عوض کرد(به صورت قانونی بدون تعویض بلوک) اما به علت گران بودن قطعات و بازدهی کم در قدرت های پایین تر از 150 اسب به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

در صورت نیاز به مشاوره برای تقویت موتور xu7 با ما تماس بگیرید.

    546 دیدگاه

  1. سلام من یه پرشیا xu7 دارم الان در حال حاضر یه هدرز و مکش و سنتر رو ماشین هست ریمپ هم زدم میخوام یه خرده دیگه تقویت کنم تراتل بهتره یا نه منیفولد و دریچه گاز و ملیسوپ و….

    • منیفولد xum و میل سوپاپ استیج 1 بهترین گزینه ها برای تقویت هستن

  2. سلام خسته نباشید میخواستم برای پژو 405 xu7 برای استفاده بیرون شهر که هم شتاب عالی با قدرت کافی حتی در دور بالا و سینه کشی چه چیزهای رو پیشنهاد میکنید البته اگه زحمتی نیست
    مثلاً گیربکس میگن تغییر بدی دور بالا کم میاره یکی میگه فقط دنده 345 رو تغییر بده میتونید راهنمایی کنید
    تشکر.

    • برای تغییرات در گیربکس ابتدا باید موتور رو تقویت کنید، قبل از ایجاد تغییرات در گیربکس با نصب میل سوپاپ استیج 1، منیفولد xum و هدرز رانر بلند باید موتورتون رو تقویت کنید

  3. سلام موتور xu7 رو برای داشتن بهترین شتاب ممکن با چه لوازمی تقویت کنم

    • برای بهترین شتاب باید تمام 9 مورد اول رو انجام بدید

  4. سلام
    من رو موتور ۴۰۵ xu7
    میخوام یه هدرز ۱ به۴
    شمع و وایر تقویتی
    کیت مکش
    هواکش اسپرت
    رینگ ns آلمان
    میل سوپاپ xum plus
    ببندم چند اسب میگیرم؟

    • نتایج گرفته شده متفاوته از 110 تا 120 اسب روی داینو دیدیم

  5. با سلام‌ برای خودرو ۴۰۵ ۲۰۰۰ انژکتور شده با ایسیو sr4 با لوازم : فولی میلسوپاپ ادجاست ، میلسوپاپ استیج۲. سیستم اگزوز کامل حذف شده و کلا لوله استیل ۳۰۴ کار شده . هدرز ۴ ۲ ۱ . پورت پلیش سر سیلندر منیفولد xum و دریچه گاز نیسان .
    امکان نصب itb یا تراتل هستش؟ ایا نیاز به تعویض پیستون با نمونه تراکمی یا فورج دارم ؟ ی توضیح میدید با این لوازم مچکرم

    • بله میتونید تراتل نصب کنید، سرسیلندرتون چی هستش؟

  6. سلام خسته نباشید برای xum کردن زیر موتور چه چیز هایی باید عوض بشه فقط بوش پیستون یا اینک شاتون هم باید عوض بشه

    • تمامی قطعات زیرموتور شامل میل لنگ، شاتون ، یاتاقان متحرک، بوش و پیستون و رینگ موتور باید عوض بشن

  7. سلام.وقت شما بخیر
    موتور XU7 داشته باشیم.میل سوپاپ و بوش پیستون پژو ۲۰۰۰ ببندیم،نتیجه خوبی داره؟

    • بله برای تقویت دور پایین و میانی خوبه، دور بالای خوبی نداره

  8. سلام

    سمند موتور xu7 دارم کاملا فابریکه بعد از ریمپ

    چه میل سوپاپی ؟

    چه هدرزی؟

    چه منبعی؟

    چه شمعی ؟

    و کلا چی پیشنهاد میدید برای ماشین.
    ماشین رو برای درگ و کورس میخوام

    • برای موتور فابریک، میل سوپاپ استیج 1، هدرز 4-1 اچ زد پاور . منبع سورن توربویی ببندید، شمع تاثیر خاصی نمیزاره

  9. سلام خسته نباشید
    من زیر موتور xum ،هدرز ،سنتر،انبار اگزوز ،منیفولد xum ،دریچه گاز نیسان ،میل شریک ۲۷۴ ،فولی سبک میلنگ ،فولی تنظیمی چیتا و همچنین گیربکس ۱۷۷۱ بستم رو ماشین ،سرسیلندر هم تراش زدم میخواستم بدونم واسه توان گرفتن بیشتر باید چکاری انجام بدم
    ممنون میشم توضیخ بدید

    • چه هدرز و چه سایز سنتری دارید؟ میتونید از میلسوپاپ های قوی تری مثل استیج 2 و یا 3 استفاده کنید، برای استفاده شهری پیشنهاد من استیج 2 هستش

  10. سلام. یه 405 دارم و اگه بخوام یه بلوک سرسیلندر زانتیا ۲۰۰۰ کامل روش ببندم و موتور معمولی اش رو تغییر بدم به زانتیا جوابه؟ و آیا اینکه XUM بهتره؟ کدام موتور رو پیشنهاد میدین؟

    • هزینش فوق العاده بالاس و اگر نخواید فول تقویت کنید که دوباره هزینه بالایی داره اصلا نمیصرفه، چون شمل میتونید با یک سوم هزینه حداقل 140 اسب با موتور خودتون بگیرید. به نظرم موتور Xum برای شما منطقی تره

  11. سلام خدمت شما ماشین من پژوپارس سال سفارشی موتور جدید هست برای تقویت ماشین چی پیشنهاد میدین؟

    • ابتدا کیت مکش xum، بعد میلسوپاپ استیج 1 موتور Xu7 و بعد هم یدونه هدرز رانربلند 4-1

  12. سلام ریمپ کاراکال تیوتینگ (داینو) و بک فایر و کیت مکش و هدرز استیل رانر بلند xu7 یا) و سنتر 55و دنده ریز زانتیایی و باتری خیلی قوی 74 آمپر و فيلتر اسپرت و مینیفولد xum و کف تراشی سر سیلندر، فولی ادجاست چیتا کم (تایم بندی سوپاپ ها) و میلسوپاپ xum پلاس و شمع و وایر شمع تقویتی و بلوک سیلندر چدنی و دریچه گاز نيسان و رادیات دولول و کاتاف رگباری ومنبع اگزوز سورن توربویی بستم رو ماشین 405

    چقد رو شتاب و سرعت ماشین تاثیر داره

    • بسیاری از مواردی که فرمودید تاثیری در سرعت و شتاب ندارن، چیزی حدود 130 اسب میده

  13. سلام
    ریمپ کردم
    لوازم هم کیت مکش، فیلتر اسپرت، هدرز، شمع وایر تقویتی
    دور موتور ک از گشتاور ۵هزار رد میشه ماشین دود سیاه میده
    مصرف سوختشم خیلی بالاس
    در جا هم کار میکنه بوی خام سوزی میده ماشین
    خواستم بدانم مشکل از ریمپه؟؟؟

    • بله احتمال زیاد مشکل از ریمپه

  14. سلام من پارس ۹۴ باایسیو اس ست دارم منیفولد xum هدرز ودریچه گاز نیسان ومیلسوپاپ xum بستم وریمپ هم کردم فقط درجا بد کار میکنه وبخار موتور بوی بنزین میده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • جای سیم های سنسور دریچه گاز باید عوض بشن

  15. سلام عرض ادب و خسته نباشید.
    من میخوام موتورمو تقیت کنم و میخوام داخل موتورو کلن باز کنم
    من از چه میل لنگ و شاتون و ….. استفاده کنم؟

    • برای تقویت زیرموتور، از زیر موتور کامل xum استفاده کنید

  16. سلام
    هدرز، کیت مکش، فیلتر اسپرت، شمع وایر تقویتی و ریمپ کردم
    موتورxu7
    نظر شما برای
    توان بهتر چیه؟
    میل سوپاپ xum پلاس یا دریچه گاز نیسان و منیفولد؟؟

    • میل سوپاپ استیج 1 تواندهی بهتری داره، بعدش هم میتونید منیفولد xum نصب کنید

  17. بسیار عالی و آموزنده. درضمن یه نکته رو خدمت دوستان عرض کنم: شمع و وایر تقویتی زمانی لازمه که شما توربو شارژر داشته باشبد و انژکتور بزرگتری انداخته باشید. در این مواقع شمع فابربک چون باسخگوی هوا و سوخت ببشتر نیست باید شمع قوی تر انداخت

    • بله درسته، برای موتور های توربو یا حتی تراکمی نیاز به شمع های متفاوتی از شمع های فابریک داریم که این شمع ها، به عنوان شمع های سرد شناخته میشن.البته من همچنان موافق وایرهای تقویتی داخل ایران روی هیچ ماشینی نیستم

  18. سلام یه سوال
    میشه فقط یه کیت مکش برای افزایش قدرت گذاشت یا به تنهایی نمیشه استفاده کرد ممنونم

    • کیت مکش به تنهایی تاثیر زیادی نداره، برا تقویت بهترین گزینه میل سوپاپ xum پلاس و یا استیج 1 هستش

  19. من یه سوال دارم اگه ماشین را یه کیت مکش هدرز ریمپ تعویض میل سوپاپ مکش ایکس یو ام شمع و وایر های تقویتی و منیفولد هوا با ایکس و ام تغییر دهم چقدر توان میگیرم

    • شمع و وایر تقویتی تاثیری در قدرت موتور نداره،کیت مکش، هدرز، منیفولد xum و میلسوپاپ xum حدود 15 اسب تواندهی دارن، پیشنهاد من به جای هزینه برای منیفولد xum از میل سوپاپ xum پلاس استفاده بکنید که همراه با هدرز و مکش حدود 18 اسب تواندهی داره و هزینه پایین تری هم داره

  20. ببخشید در صورت نصب منیفولد xum باید کیت مکش xum نصب کرد؟

    • با توجه به بازدهی فوق العاده کیت مکش در این منیفولد، بهتره که به جای لوله هوای فابریک از کیت مکش استفاده بشه

  21. سلام ممنون از مطالبی درخصوص تقویت موتورxu7.من اگه بخوام به پیشنهاد شما عمل کنم به چه کسی باید مراجعه کنم ؟ وحدوداچقدر هزینه داره

    • بستگی به بودجه و شهر محل سکونتتون داره، برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید

  22. سلام در کنار هدرز میشه کیت مکش هم ببندم ؟ برای XU7 لطفا راهنمایی کنید

    • سلام، بله هدرز هم میتونید ببندید اما پیشنهاد ما بعد از نصب کیت مکش بهتره میلسوپاپ تقویتی ببندید

  23. سلا وقتتون بخیر 🌹🙏🏼
    ببخشید در صورت نصب منیفولد امکانش هست کنارش هدرز ببندیم؟ باهم

    • سلام، بله نصب همزمان بازدهی بهتری داره

  24. بسیار عالی و کامل اگه لطف کنید قیمت هر بخش را درج کنید تصمیم گیری با توجه به بودجه فرد راحتتر است.البته با تورم های لحظه ای بسیار سخت است ولی میشود با محاسبات و درصد تورم قیمت نزدیک به واقعیت را محاسبه کرد.

    • با کلیک روی لینک های مطالب میتونید به صفحه محصول برید و قیمت رو مشاهده کنید.
      قیمت های سایت همیشه بروزه

  25. عالی بود و بسیار آموزنده ممنون از اطلاعات مفیدتون

  26. 1 2 3 12

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *