تقویت موتور tu5

موتور تیوفایو Tu5 یکی از خوشنام ترین موتورهای داخلیه، و بر روی اتاق های 206 ، 207 ، رانا ، 405 ، پژو پارس و در موارد معدودی اتاق سمند نصب شده.
این موتور برعکس اکثر موتورهای ایرانی ایراد اساسی ندارد و تنها ایرادی که میشه به این موتور وارد کرد، حجم کم اونه.
البته طی چند سال اخیر با افت کیفیت قطعات، کیفیت این موتور هم افت شدیدی کرده که البته تا حدودی این مسئله قابل اصلاحه.
برای شروع تقویت هر موتوری اول باید بودجه و بعد کاربرد اون رو از لحاظ شهری، ریس شهری و یا ریس در نظر بگیریم.تقویت موتور تیوفایو tu5 در استیج های پایین تر مانند استیج شهری به نسبت کم هزینه بوده و دردسر زیادی ندارد.
برای اینکه بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین راندمان رو بگیریم اول باید به سراغ نقطه ضعف های ان موتور برویم و مرحله به مرحله به جلو حرکت کنیم.

تقویت موتور تیوفایو tu5 :

1- هدرز : منیفولد دود این موتور مهم ترین نقطه ضعف این موتور محسوب میشود.اولین قدم در تقویت موتور tu5 نصب یک هدرز استاندارد است. هدرز رانر بلند اچ زد بهترین گزینه برای شروع کار است.

2- کیت مکش : مکش این موتور به نسبت خوب بوده اما میتوان با یک کیت مکش هوای خنک و یک فیلتر اسپرت خوب، ان را بهتر کرد.

3- میلسوپاپ : میلسوپاپ این موتور ، به نسبت ضعیف است اما دور پایین خوبی دارد، اگر قصد شما از تقویت بهبود دور میانی و دور بالا(با فدا کردن مقدار جزئی از قدرت در دور پایین) میلسوپاپ استیج 1 هورنت بهترین گزینه برای تقویت این موتور است.

4- تایم بندی میلسوپاپ : تقریبا تمامی میلسوپاپ های افترمارکتی که روی موتور تیوفایو ببندید، با تایم دقیق با فولی ادجاست میلسوپاپ قدرت و گشتاور بهتری خواهد داد.

5- تراکم : افزایش تراکم در این موتور نتایج بسیار خوبی مخصوصا در دور پایین دارد، برای تراکم های شهری میتوان با کف تراشی سر سیلندر به میزان مورد نظر رسید.(0.8 میلیمتر برای پیستون تخت و 0.5 میلیمتر برای پیستون ان اف یو)

6- سیستم اگزوز : به علت اسب بخار بالا و تراکم بالاتر این موتور، تقویت سیستم اگزوز این موتور، بعد از مراحل قبلی ضروری است.

7- پورت سرسیلندر : پورت های سرسیلندر تیوفایو طراحی بسیار خوبی دارند، اما همچنان میتوان با یک پورت خوب، که استیج ان بستگی به میلسوپاپ دارد، ان را بهبود داد.

8- دریچه گاز : بر روی منیفولد تیوفایو میتوان دو دریچه نصب شده، دریچه گاز برقی و دریچه گاز سیمی. در هر دو حالت میتوان دریچه ها را با دریچه گاز برقی و سیمی ای اف سون(ایکس یو ام) که سایز بزرگتری دارد، تعویض کرد (برقی با برقی و سیمی با سیمی). فقط بعد از انجام مراحل قبلی تعویض دریچه گاز تاثیر محسوسی دارد.

9-زیر موتور : میتوان گفت که حجم کم موتور تیوفایو بزرگترین عیب ان است، برای افزایش حجم موتور دو راه حل وجود دارد، افزایش قطر پیستون و افزایش کورس پیستون.
سایز پیستون فابریک تیوفایو 78.5 میلیمتر است که میتوان ان را تا سایز 80 بزرگ کرد.(سایز 81 در موارد خاص)
کورس پیستون فابریک تیوفایو 82 میلمتر است که برای افزایش ان میتوان از میللنگ های کورس 85، 88 و 89 استفاده کرد. پیشنهاد ما میللنگ کورس 85 است.

10-منیفولد هوا : با تقویت زیرموتور و افزایش گشتاور دور پایین، میتوان با تعویض منیفولد هوا، دور بالا را بهبود بخشید.
دو مورد از بهترین موارد برای تقویت شهری، منیفولد ان اف اس و منیفولد شهری تیوفایو هستند.

11-بزرگتر کردن سوپاپ دود : در استیج های بالاتر و میلسوپاپ های کاملا ریس خروج دود در این موتور تبدیل به مشکل میشود، سایز سوپاپ فابریک تیوفایو 24.5 میلمتر است که تا 28 میلیمتر میتوان بزرگ کرد. این مورد فقط در استیج های بالاتر به کار می آید و در استیج شهری کاربردی ندارد.(سوپاپ هوای این موتور به صورت اصولی قابلیت بزرگتر شدن را ندارد، سایز سوپاپ هوای فابریک تیوفایو، 31.3 میلمتر است)

نکته مهم : ترتیب موارد بالا برای یک خودرو شهری بود و برای مثال اگر بخواهید یک ماشین ریس جمع کنید، باید تمام موارد بالا را با هم انجام بدهید و جا گذاشتن حتی یک مورد از این موارد میتواند بخش بزرگی از قدرت و گشتاور این موتور را کم کند.

    109 دیدگاه

  1. سلام بنده یه سورن موتور تیوفایو صادراتی مدل اسفند ۹۴ (تحویل ۹۵) دارم
    با وجود حجم پائین TU5 (1600 cc) و لاش سنگین (۱.۳۰۰ کیلوگرم) سمند اما شتاب اولیه خارق‌العاده‌ای داره
    به طوری که دنده یکش توی کسری از ثانیه پر می‌کنه و درواقع اگه تجربه نداشته باشی؛ موقع حرکت ابتدائی همش در حال تکاف زدنی
    موتورش از ECU 7.4.4 با سوزن انژکتور نارنجی بهره می‌بره که به گفتهٔ اهل فن، بهترین پکیج تیوفایو محسوب می‌شه
    شاهین رو نمی‌دونم اما به‌جز زانتیا می‌تونم ادعا کنم که خوروهای هم‌رده خودش مثل پارس، رانا، دنا، تارا، ۴۰۵، ۲۰۷، ۲۰۶، L90، ساندرو، آریسان۲، H30 کراس، برلیانس و… رو به آسونی آب خوردن می‌گیره
    مصرفش هم ناچیزه و داخل جاده با ۴ نفر سرنشین و صندوق‌عقب پر، زیر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزونه
    عایق‌بندی نسبتا خوب سورن و صدای کم ذاتی TU5 باعث شده تا سر و صدای به نسبت کمی داخل کابین شنیده بشه
    انصافاً سیستم‌تعلیق نرم‌تری در قیاس با خودروهای داخلی دیگه داره
    از نظر شخص بنده تنها عیب رایجش تأخیر دریچه‌گاز برقی که کاملاً توی چشم و ذوق می‌زنه!
    می‌خواستم بدونم فقط و فقط با یه ریمپ خالی، توان خروجیش دقیقاً تا چه اندازه ارتقاء پیدا می‌کنه؟

    • با ریمپ میتونید تاخیر دریچه گاز برقی رو برطرف کنید، توان موتور فابریک با ریمپ نهایتا تا 5 اسب افزایش پیدا کنه

  2. یه سوال داشتم
    پارس تیوفایو میخوام تا ۱۰ تومن تقویت کنم چی پیشنهاد میکنید ؟

    • برای موتور تیوفایو بعد از نصب کیت مکش و هدرز باید میل سوپاپ نصب کنید که هزینش از 10 تومن بالا میزنه

  3. سلام خسته نباشین
    سوال یک:موتو ان اف یو رو این ۱۱ مورد بیشتر توان میده یا معمولی

    سوال دو:کدوم موتور برای انجام کارها وقت کمتری لازم داره

    سوال سه:حدودا چقدر هزینه میخاد؟ فرض بر این باشه قطعات جنس خوب باشن

    سوال چهار:با حدود هزینه ۵۰ الی ۵۵ میلیون تا چه حد میشه توان گرفت؟

    ممنون از شما و راهنماییاتون

    • اگه قراره پیستون سایز 80 باشه دیگه نمیتونید به موتور ان اف یو بگید
      جنس های خوب افترمارکت مارک های معتبر حدود 200 میلیون
      حدود 150 تا 160 اسب

  4. سلام و عرض ادب.خودروی ۲۰۶ تیوفایو که میل استیج ۲ هورنت داره اگر میلنگ استروک ۸۵ با پیستون ۸۰ بندازیم چند اسب تقریبا توان میده؟اصلا این ستاپ خوب هست؟ماشین لوازمی هستش.پورت و پولیش سرسیلندر و کیت مکش و هدرز و منبع و فولی سبک و….اینارو همه رو داره.فقط منیفولد و دریچه گاز فابریکه.(پلاستیکی).باتشکر.

    • بله ستاپ خوبیه، توانی که میگیرید بسته به شرایط مختلف میتونه متفاوت باشه

  5. سلام رانا موتورtu5دارم ماشین گرم میشه شتاب خیلی افت میکنه دیاگ زدم مشگلی نداره میگن احتمالا دیسک صفحس درسته؟

    • دیسک و صفحه در همه حالت ها شتاب رو کم میکنه، به علاوه با خرابی دیسک و صفحه ماشین هنگام شتاب گیری گاز میخوره و شتاب نمیگیره

  6. سلام من میخوام دوتامیل استیج۲بندازم بامنیفولدهوای هورنت وبافولی های ادجاستبل وباهدرز وبادریچه افتر۸۰به نظرتون چقدرتوان میتونم بگیرم

    • دریچه 80 برای شهر نیس، تاثیری هم در توان نداره، زیر موتورتون چیه؟

  7. سلام هدرز و کیت استیل برای پارس tu5 چقدر توان بهمون میده

  8. واسه پژو پارس tu5میخوام تو شتاب همرو بگیره چی ببندم؟

  9. درود

    اگه موارد ۱و۲ و۸و۱۰ رو برای پارس tu5 انجام بدیم و یه ریمپ توان خروجی چند اسب میتونیم داشته باشیم

    • با میل سوپاپ و زیر فابریک تعویض منیفولد کار اشتباهیه

  10. سلام. برای استفاده از منیفولد هورنت روی 206 باید دریچه گاز رو سیمی بشه؟ و اینکه برای سیمی کردن ایسیو هم باید عوض بشه؟ (ایسیو فعلی 744 هست)

    • خیر نیازی نیس، دریچه خودتون رو هم میتونید نصب کنید

  11. سلام بر شما. برای 206 تیپ پنج با میلنگ استروک 85 و پیستون هورنت از چه میل سوپاپ استفاده کنم که دور پایین و میانی افت توان نده؟ (برا شهر مناسب باشه)

    • پروفایل 703 کت کم(ایرانیش هم هست)

  12. ممنونم از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتی

  13. برای رانا پلاس.مسافرت زیاد میرم .میخوام تو جاده کم نیاره.

    چی ببندم روش؟

    • کیت مکش ، هدرز 4-1 رانربلند اچ زد پاور، میل سوپاپ 106 اروپایی یا 703 کت

  14. برای رانا چه تقویتی خوبه

    • برای شهری هدرز 4-1 رانربلند اچ زد پاور، کیت مکش و میل سوپاپ 106 اروپایی یا 703 کت

  15. سلام. برای توان گرفتن از 206 تیپ پنج در حدود 150 اسب چه قطعاتی لازمه؟ و حدودا چقدر هزینه میبره؟

    • زیر موتور با حجم بالاتر(میل لنگ استروک 85 یا پیستون سایز 80)، تراکم 11.3 به بالا، میل سوپاپ 705 کت کمز یا پروفایل مشابه مثل ph3 ، فولی ادجاست به هماره تایم دقیق با ساعت، هدرز 4-2-1 انجین ارتز

  16. سلام ۲۰۷ صفر خریدم ماشین تو شتاب گیری اصلا خوب نیست .
    پارس ۱۴۰۱ داشتم واقعن خوب بود فقد با یک ریمپ .

    من خودم درسم میکانیک خودرو هست چیکار کنم از ماشین

    های دیگه این هم جا نمونه .

    میشه با یک کیت مکش و هدرز و یک ریمپ . و وایر تقویتی

    و شمع سوزی خوب ماشین بهتر بشه داخل شده شتاب ؟

    فقد نمیخام ماشین زیاد صدا بده . ماشین تو شهری هست.

    من یکم مطالعه کردم میگن کیت مکش صدا زیادی داره درسته ؟

    فقد در آخر مهندس جان : من یک ریمپ خوب بکنم چقدر در میاد ؟

    با تشکر از مهندس .

    • با کیت مکش و هدرز ماشین خیلی بهتر میشه اما 207 به صورت فابریک باید شتاب خوبی داشته باشه احتمالا مشکل از مپ ایسیو هستش، کیت مکش صدای زیادی تولید نمیکنه

  17. ببخشید برای موتور تیوفایو با ستاپ زیر چه میل سوپاپی خوبه؟ با فولی ادجاست میخوام ببندم:
    ایسیو بوش 744؛ هدرز استیل 421 اچ زد؛ رم ایر طرح سیموتا؛ منیفولد تیوفایوپلاس با دریچه گاز ای اف سون؛ فولی سرمیلنگ سبک؛ سنتر مستقیم و منبع 715 دولول. و دراخر ریمپ هم میخوام بکنم.

    • میل 106 اروپایی یا 703 کت کمز

  18. سلام من ۲۰۶ تیپ پنج دارم که کیت مکش و میل استیج یک هورنت داره. برای استفاده شهری از هدرز ۴.۲.۱ استفاده کنم بهتره یا ۴.۱؟ هزینه اش مهم نیست فقط بازدهی برام مهمه.

    • هدرز 4-1 رانربلند اچ زد پاور بیشترین بازدهی رو روی ستاپ شما داره

  19. با پیستون ان اف یو اگر بیشتر کف بزنیم مشکلی پیش میاد مثلا یک میل کف با لوازم میل استیج یک و هدرز

    • با میل استیج 1 میتونید البته باید طوری مپ کنید که ناک نداشته باشید که کار سختیه، با میل های استیج بالاتر احتمال برخورد پیستون با سوپاپ هستش

  20. سلام خسته نباشید اگه همه است ۱۱ مورد رو روی تیو فایو انجام بدیم چند اسپ بخار و گشتاور میگیریم؟

    • تیوفایو فول لوازم اتمسفر شهری میتونه تا 170 اسب با دور پایین خوب داشته باشه و تا 200 اسب با دور پایین ضعیف

  21. سلام من پارس تیوفایو دارم میخوام تا ۱۵۰ اسب ازش توان بگیرم چیکار کنم؟ البته میخوام زیر موتورم به غیر پیستون هاش که میخوام nfu بندازم فابریک باشه

  22. گیربکس دست چین شده تاثیر بسزا تری دارد یا کیت مکش و هدرز در شتاب گیری اولیه؟

    • روی دنده 1 و 2 نمیشه تغییرات زیادی داد، مخصوصا وقتی ماشین فابریک باشه، بهتره از تقویت موتور شروع کنید

  23. ۷ مورد رو انجام بدم برای تعویض پلاک مشکلی پیش نمیاد؟

    • هیچ کدوم از 11 مورد مشکلی برای تعویض پلاک ایجاد نمیکنن

  24. اگه همه این کارایی که گفتین رو انجام بدیم چند اسب قدرت میگیریم؟

    • با انجام موارد از یک تا هفت میتونید بین 120 تا 125 اسب توان بگیرید

  25. تقویت این موتور به صرفه تر است یا موتور xu7 برای گشتاور و شتاب بهتر

    • تفاوت زیادی در هزینه ندارن

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *