تقویت موتور tu5

موتور تیوفایو Tu5 یکی از خوشنام ترین موتورهای داخلیه، و بر روی اتاق های 206 ، 207 ، رانا ، 405 ، پژو پارس و در موارد معدودی اتاق سمند نصب شده.
این موتور برعکس اکثر موتورهای ایرانی ایراد اساسی ندارد و تنها ایرادی که میشه به این موتور وارد کرد، حجم کم اونه.
البته طی چند سال اخیر با افت کیفیت قطعات، کیفیت این موتور هم افت شدیدی کرده که البته تا حدودی این مسئله قابل اصلاحه.
برای شروع تقویت هر موتوری اول باید بودجه و بعد کاربرد اون رو از لحاظ شهری، ریس شهری و یا ریس در نظر بگیریم.تقویت موتور تیوفایو tu5 در استیج های پایین تر مانند استیج شهری به نسبت کم هزینه بوده و دردسر زیادی ندارد.
برای اینکه بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین راندمان رو بگیریم اول باید به سراغ نقطه ضعف های ان موتور برویم و مرحله به مرحله به جلو حرکت کنیم.

تقویت موتور تیوفایو tu5 :

1- هدرز : منیفولد دود این موتور مهم ترین نقطه ضعف این موتور محسوب میشود.اولین قدم در تقویت موتور tu5 نصب یک هدرز استاندارد است. هدرز رانر بلند اچ زد بهترین گزینه برای شروع کار است.

2- کیت مکش : مکش این موتور به نسبت خوب بوده اما میتوان با یک کیت مکش هوای خنک و یک فیلتر اسپرت خوب، ان را بهتر کرد.

3- میلسوپاپ : میلسوپاپ این موتور ، به نسبت ضعیف است اما دور پایین خوبی دارد، اگر قصد شما از تقویت بهبود دور میانی و دور بالا(با فدا کردن مقدار جزئی از قدرت در دور پایین) میلسوپاپ استیج 1 هورنت بهترین گزینه برای تقویت این موتور است.

4- تایم بندی میلسوپاپ : تقریبا تمامی میلسوپاپ های افترمارکتی که روی موتور تیوفایو ببندید، با تایم دقیق با فولی ادجاست میلسوپاپ قدرت و گشتاور بهتری خواهد داد.

5- تراکم : افزایش تراکم در این موتور نتایج بسیار خوبی مخصوصا در دور پایین دارد، برای تراکم های شهری میتوان با کف تراشی سر سیلندر به میزان مورد نظر رسید.(0.8 میلیمتر برای پیستون تخت و 0.5 میلیمتر برای پیستون ان اف یو)

6- سیستم اگزوز : به علت اسب بخار بالا و تراکم بالاتر این موتور، تقویت سیستم اگزوز این موتور، بعد از مراحل قبلی ضروری است.

7- پورت سرسیلندر : پورت های سرسیلندر تیوفایو طراحی بسیار خوبی دارند، اما همچنان میتوان با یک پورت خوب، که استیج ان بستگی به میلسوپاپ دارد، ان را بهبود داد.

8- دریچه گاز : بر روی منیفولد تیوفایو میتوان دو دریچه نصب شده، دریچه گاز برقی و دریچه گاز سیمی. در هر دو حالت میتوان دریچه ها را با دریچه گاز برقی و سیمی ای اف سون(ایکس یو ام) که سایز بزرگتری دارد، تعویض کرد (برقی با برقی و سیمی با سیمی). فقط بعد از انجام مراحل قبلی تعویض دریچه گاز تاثیر محسوسی دارد.

9-زیر موتور : میتوان گفت که حجم کم موتور تیوفایو بزرگترین عیب ان است، برای افزایش حجم موتور دو راه حل وجود دارد، افزایش قطر پیستون و افزایش کورس پیستون.
سایز پیستون فابریک تیوفایو 78.5 میلیمتر است که میتوان ان را تا سایز 80 بزرگ کرد.(سایز 81 در موارد خاص)
کورس پیستون فابریک تیوفایو 82 میلمتر است که برای افزایش ان میتوان از میللنگ های کورس 85، 88 و 89 استفاده کرد. پیشنهاد ما میللنگ کورس 85 است.

10-منیفولد هوا : با تقویت زیرموتور و افزایش گشتاور دور پایین، میتوان با تعویض منیفولد هوا، دور بالا را بهبود بخشید.
دو مورد از بهترین موارد برای تقویت شهری، منیفولد ان اف اس و منیفولد شهری تیوفایو هستند.

11-بزرگتر کردن سوپاپ دود : در استیج های بالاتر و میلسوپاپ های کاملا ریس خروج دود در این موتور تبدیل به مشکل میشود، سایز سوپاپ فابریک تیوفایو 24.5 میلمتر است که تا 28 میلیمتر میتوان بزرگ کرد. این مورد فقط در استیج های بالاتر به کار می آید و در استیج شهری کاربردی ندارد.(سوپاپ هوای این موتور به صورت اصولی قابلیت بزرگتر شدن را ندارد، سایز سوپاپ هوای فابریک تیوفایو، 31.3 میلمتر است)

نکته مهم : ترتیب موارد بالا برای یک خودرو شهری بود و برای مثال اگر بخواهید یک ماشین ریس جمع کنید، باید تمام موارد بالا را با هم انجام بدهید و جا گذاشتن حتی یک مورد از این موارد میتواند بخش بزرگی از قدرت و گشتاور این موتور را کم کند.

    107 دیدگاه

  1. سلام.
    وقت بخیر.
    برای دور بالای بهتر موتور tu5 میلنگ استروک بهتره یا nfu

  2. با سلام و خسته نباشید
    برای تیو فایو اس ال ایکس ۹۱ گاز سیمی استفاده جاده دارم بار کش هسم
    میل هوا هوا استفاده کنم چطور تاثیری در توان گیری داره یا ن
    مزایا و معایبش رو محبت کنید بفرمایید

    برلی این میل فولی اجاست نیاز یا ن
    و ایا نیاز به واید بند و ریمپ داره
    دریچه گاز سیمی ای اف سون هم دارم میخام نصب کنم
    کیت مکش دارم

    زیر موتور فایریک و ایسیو ssat

    یه دنیا سپاس

    • میل هوا هوا تاثیر جزئی داره، دریچه ای اف سون روی اس سات جواب نمیده

  3. سلام خسته نباشید ، عذر میخوام اگر من نخوام موتور رو باز کنم و فقط تجهیزات بیرون موتور رو تهیه کنم ، باید چه چیز هایی بخرم که یه توان خوب و شهری داشته باشم

    • هدرز رانربلند، کیت مکش و میل سوپاپ استیج 1

  4. ببخشید میخواستم رو tu5 موتور زانتیا ۳۰۰۰ بزارم از نظر قانونی مشکلی نداره و اینکه اگه فول تقویت کنم چند اسب میده و قابل تردد در شهر هست البته توربو نمیخوام بزارم

    • از نظر قانونی مشکل داره

  5. برای موتور tu5بخ.ام یک توان ۱۴۰ اسبی شهری بگیرم چه لوازمی رو پیشنهاد میکنید؟

  6. سلام . یک تیونر حرفه ای برای موتور tu5 توی ایران کیه؟

  7. سلام ببحشید موتور tu5تا تا اخر تقویت چند اسب میتواند قدرت تولید کند

    • رکورد تو ایران 240 اسب اتمسفر

  8. سلام ممنون بابت مطلب خوبتون
    ۲۰۶ تیپ ۵ تیوفایو دارم. اگه تمام ۱۱ مورد روی ماشین صورت بگیره و ریمپ هم شده باشه حداکثر توان که میشه گرفت چقدر است لطفا جواب بدین ممنون

    • بستگی داره چه لوازمی نصب کنید و کی نصب کنه براتون

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *